5% alennusta koko valikoimasta

Raidetangot

(löytyi 2819 tulosta)

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja vetotangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat pyörien liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan ja ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Löydät sopivat korvaavat tangot täältä valikoimasta. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

10% alennusta MP-vaatteista ADRENALINE

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Raidetangot.

Kaikki valmistajat

Miten sidontatangot toimivat: Paljon komponentteja, mutta yksinkertainen mekaniikka

Vetotankoja käytetään ohjaustangoissa. Tätä ohjaustapaa käytetään lähes kaikissa moniraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Akselipalkki, joka yhdistää ajoneuvon kaksi pyörää, antaa nimensä ohjaustangoille. Tähän akselipalkkiin on kiinnitetty kaksi raidevipua, yksi kummallakin puolella suoraan vasemman tai oikean pyörän lähellä.

Raidevipujen kohdalla raidetanko ei ole kaukana: Tämä kulkee akselipalkin suuntaisesti ja on myös yhteydessä raidevipuihin; vasen raidevipu on raidetangon vasemmalla puolella ja oikea vastakkaisella puolella. Kuljettajan puolella, eli vasemmalla puolella, ohjausvipu on myös asennettu raidevipuun. Tämä ohjausvipu on suoraan yhteydessä ohjaustankoon, joka puolestaan on yhteydessä ajoneuvon ohjaustankoon.

Heti kun kuljettaja kääntää ohjaustankoa, Ackermanin ohjauksen mekaanisen rakenteen ansiosta ennalta määrätty järjestys astuu voimaan:

  1. Ohjaustankoa käännetään yhteen suuntaan, jolloin ohjaustanko vedetään ylös tai työnnetään alas suunnan mukaan.
  2. Ohjaustangon liike saa aikaan ohjausvivun liikkeen, joka siirtää vasemmalla sijaitsevaa ja siihen sidottua raidevipua.
  3. Raidevivun liikkeellä varmistetaan, että ohjaussuunnasta riippuen se joko painaa vasenta pyörää ja ajoneuvo liikkuu oikealle tai painaa raidetankoa. Telatanko painaa kytkettyä oikeaa telavipua pyörää vasten. Ajoneuvo liikkuu vasemmalle.

Tämä mekanismi on useimpien moottoriajoneuvojen etupyöräohjauksessa. Koska takapyöräohjausta ei ole, suorat takapyörät säteilevät, kun ajoneuvoa ohjataan maata vasten. Tämä aiheuttaa sen, että ajoneuvot kääntyvät vähemmän voimakkaasti kaarteissa. Tämä johtaa paljon siteerattuun "aliohjattuun käyttäytymiseen".

Vetotankojen osat

Vetotangot koostuvat kahdesta osasta. Ensimmäinen näistä on itse tanko, jonka pituus on erityisesti säädetty, jotta ohjaus olisi tarkka molemmin puolin. Kuten olemme jo kirjoittaneet, raidevivut on liitetty tähän tankoon.

Vaikka raidevivut ovat erillinen osa ohjausta, muodollisesti ne ovat myös osa raidetankoja, koska ne toimivat liitoksina. Näin ollen nämä kaksi niveltä ovat raidetankojen toinen osa. Ne ovat yleensä pallonivelten muodossa. Telatangon aksiaaliliitoksen on pysyttävä koko ajan liikuteltavana, jotta se voi seurata pyörien pyörimistä.

Harvinaisempia ovat muut ohjausvaihtoehdot, joissa ohjaustanko on jaettu kahteen tai kolmeen osaan. Tämä koskee ajoneuvoja, joissa on erillisjousitus. Useimmissa moniraiteisissa ajoneuvoissa on edellä kuvattu ohjaustanko.

Onko raidetanko viallinen? Nämä oireet ovat havaittavissa!

Positiivinen viesti etukäteen: sidontatankoa pidetään erittäin kestävänä normaaliolosuhteissa. Ne ovat yleensä yhtä kestäviä kuin itse ajoneuvo.

Viat syntyvät yleensä onnettomuuksien seurauksena. Sen sijaan sidontatangon päät ovat paljon alttiimpia kuin sidontatanko. Huomaamattomat viat vetotangon päissä voivat johtaa ohjausjärjestelmän täydelliseen vikaantumiseen. Tämä vaikuttaa kielteisesti myös vetotankoon ja on vaarallista kuljettajille.

Jos raidetanko on viallinen eikä pallonivelen päät, tanko on yleensä vääntynyt tai katkennut onnettomuuksien seurauksena. Tässä tapauksessa sinun on vaihdettava vetotangot.

Merkkejä sidetangon tai sidetangon pään vioista

Ohjausongelmissa on vaikea erottaa ajon aikana, onko vetotanko tai sen nivelet vaurioituneet. Siksi on hyvä kiinnittää huomiota seuraaviin silmiinpistäviin piirteisiin, joita voi esiintyä sekä katkenneiden vetotankojen että kuluneiden vetotangon päiden yhteydessä:

  • Ajoneuvo vetää vasemmalle tai oikealle, kun ajetaan suoraan.
  • Ohjauspyörä tärisee.
  • Ohjauksen aikana kuuluu kovia naksuvia ääniä.
  • Ohjauksessa on huomattava määrä pelivaraa.
  • Ajoneuvoa on vaikeampi ohjata tarkasti.

Korvaaminen on tarkkaa työtä

Jos jokin näistä ongelmista ilmenee, korjaamolle on tehtävä tarkastus. Koska ohjausjärjestelmä on tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta, ammattilaisen suorittamalle tarkastukselle ei ole vaihtoehtoa.

Myös raidetangon tai päiden vaihtaminen on tehtävä ammattimaisesti. Toisaalta raidetangon ja akselin mittaukset ovat tarpeen raidetangon vaihtamisen yhteydessä. Toisaalta vetotanko on säädettävä hienosäädöllä. Lisäksi suoritetaan raiteen säätö. Jos olet ammattitaitoinen käsityöläinen tai jopa autoalan koulutuksen saanut, voit tietenkin suorittaa nämä toimenpiteet itse. Voit ostaa oikeat työkalut vetotankojen vaihtoon suoraan Motointegratorista.

Löydä vetotangot autoosi Motointegratorilta

Motointegratorista löydät valikoiman vetotankoja, joiden hinta-laatusuhde on hyvä. Hakutoiminnon avulla voit määritellä autosi tarkalleen ja saada suoraan vastaavia hakutuloksia. Löydät seuraavien merkkien vetotankoja:

  • YAMATO (esim. Mitsubishi)
  • LEMFÖRDER (muun muassa BMW:lle)
  • CORTECO (Alfa Romeo ja muut)
  • Fortune Line (VW ja muut)
  • ja muita.

Toimitamme ne haluamaasi osoitteeseen mahdollisimman nopeasti, jotta saat autosi nopeasti takaisin liikenteeseen.

Parhaat tuotteet kategoriasta Raidetangot

Sijoituskriteerit

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.