Raitisilmasuodattimet

Säätöventtiilit

(löytyi 714 tulosta)

Ilmastointijärjestelmän paisuntaventtiili säätelee kylmäaineen virtausta ilmastointijärjestelmän höyrystimeen. Venttiilin tehtävänä on siis varmistaa, että ajoneuvon sisätiloissa vallitsee aina haluttu lämpötila. Venttiilillä on myös ilmastointijärjestelmää suojaava tehtävä.

Varaosat BREMBO

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Säätöventtiilit.

Kaikki valmistajat

  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Motointegratorista voit helposti tilata eri valmistajien ja ajoneuvomallien ilmastointijärjestelmien paisuntaventtiilejä verkossa. Käytä suodatinjärjestelmäämme sopivien komponenttien näyttämiseen ja tilaamiseen vain muutamalla napsautuksella. Voit luottaa siihen, että meiltä saat korkeaa laatua, kilpailukykyiset hinnat ja nopeat toimitukset.

Mikä on ilmastoinnin paisuntaventtiili?

Ilmastoinnin paisuntaventtiilin tehtävänä on varmistaa, että jäähdytysaineen virtaus ajoneuvon ilmastointijärjestelmässä on täysin tarkka. Venttiili ohjaa kylmäaineen virtausta. Jos se päästää liikaa kylmäainetta läpi, höyrystin jäätyy. Liian vähän kylmäainetta voi aiheuttaa höyrystimen ylikuumenemisen.

Venttiilillä on toinenkin tehtävä. Jokaisessa ilmastointilaitteessa on korkea- ja matalapainepuoli. Paisuntaventtiili sijaitsee täsmälleen näiden kahden puolen välissä. Se ottaa nestettä korkeassa paineessa ja muuttaa sen nesteeksi matalassa paineessa.

Venttiilit koostuvat yleensä kuutiomaisesta kotelosta, jossa on erilaisia liitäntöjä kylmäaineen syöttöä ja poistoa varten. Varsinainen venttiili sijaitsee kotelon sisällä, ja se avataan ja suljetaan jousen avulla. Venttiiliä ohjaa anturi.

Ilmastointilaitteen paisuntaventtiili ilmastointipiirissä

Ilmastointilaitteen paisuntaventtiilin roolin ymmärtämiseksi on hyödyllistä tarkastella jäähdytyspiiriä. Yksinkertaistettuna ilmastointijärjestelmä koostuu kompressorista, lauhduttimesta, paisuntaventtiilistä ja höyrystimestä.

Kompressori imee höyrystyneen kylmäaineen ja puristaa sen. Lauhdutin ottaa vastaan ylikuumentuneen kylmäaineen, jäähdyttää ja nesteyttää sen. Tällöin syntyy lämpöä, jonka lauhdutin siirtää ilmaa tai vettä sisältävään jäähdytysaineeseen. Lauhduttimeen kuuluu tuuletin, joka tuulettaa lauhdutinta riittävästi ajoneuvon käyttötilasta riippumatta. Tämä on tarpeen, jotta kylmäaine pysyy halutuissa paineolosuhteissa. Tämän jälkeen kylmäaine puhdistetaan ja kuivataan suodatinkuivaimessa.

Mikä rooli ilmastointijärjestelmän paisuntaventtiilillä on tässä prosessissa? Tämä venttiili ruiskuttaa kylmäainetta, jotta se voi laajentua. Tämän vuoksi höyrystin jäähtyy paisuntaventtiilin kohdalla.

Paisuntaventtiilin vaurioitumisen syyt

Koska ilmastointijärjestelmän paisuntaventtiili on väliasema ja paineenmuunnin, se on myös sen mahdollinen heikko kohta. Yksi mahdollinen vaurion syy on anturi, joka mittaa höyrystimen lämpötilaa ja välittää sen venttiilille. Jos tämä anturi pettää, ilmastointiventtiili ei enää reagoi oikein kylmäaineen tilanteeseen.

Muut mahdolliset syyt ovat mekaanisia - esimerkiksi venttiilin varren kohdalla. Likahiukkaset voivat myös tukkia venttiilin. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, virheelliset korjaukset tai huolto aiheuttavat riskin komponentille.

Viallinen ilmastoinnin paisuntaventtiili: Nämä ovat tyypillisiä oireita

Ilmastointijärjestelmän viat huomataan nopeasti, erityisesti kesällä. Jos ilmastointijärjestelmän paisuntaventtiili on viallinen, järjestelmän suorituskyky heikkenee merkittävästi. Tämän seurauksena ajoneuvon sisätilat ovat paljon toivottua lämpimämmät. Tässä tapauksessa venttiili ei läpäise tarpeeksi kylmäainetta.

Päinvastoin, jos ilmastointilaitteiden tuuletusaukkoihin muodostuu pakkasta. Tällöin venttiili päästää liikaa kylmäainetta höyrystimeen, jolloin höyrystin jäätyy.

Lyhyesti sanottuna: Jos autossa on selvästi liian lämmin tai liian kylmä, ilmastoinnin vika on ilmeinen syy. Tämä vika voidaan jäljittää paisuntaventtiiliin.

Periaatteessa syy voi tietenkin olla myös ilmastointijärjestelmän muissa osissa. Siksi on tärkeää määrittää nopeasti syy ja korjata ongelma. Viallinen paisuntaventtiili voi aiheuttaa huomattavia vahinkoja ilmastointijärjestelmälle, ja se on siksi vaihdettava mahdollisimman pian.

Paisuntaventtiilin korjaus tai vaihto: Näin se tehdään

Ensimmäinen askel on löytää syy. Paineen mittaus suoritetaan korjaamolla. Voit tietysti tehdä tämän myös itse, jos sinulla on tarvittava osaaminen ja laitteet. Mitä paineenmittauksen tulokset kertovat sinulle?

- Jos paine on liian korkea, paisuntaventtiili on tukossa.

- Liian matala tai vaihteleva paine viittaa tukkeutuneeseen venttiiliin.

Kun paisuntaventtiili on tunnistettu vian aiheuttajaksi, se voidaan vaihtaa. Ensin kylmäaine poistetaan korjaamolla. Sitten kaikki venttiiliin johtavat putket puretaan ja viallinen venttiili poistetaan. Sen jälkeen uusi venttiili on asetettava paikalleen ja kiinnitettävä. Uuden venttiilin mukana on asennettava myös uudet tiivisteet. Viimeisessä vaiheessa ilmastointilaitteeseen täytetään uutta kylmäainetta ja järjestelmän tiiviys tarkistetaan.

Tilaa paisuntaventtiilit ilmastointilaitteisiin verkossa Motointegratorilta

Motointegratorista voit helposti tilata ilmastointilaitteiden paisuntaventtiilit verkossa. Motointegrator tarjoaa yli 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta, ja sen autoteollisuuden tuotevalikoima on laajuudeltaan ja syvyydeltään ainutlaatuinen. Tarjoamme laajan valikoiman, korkean laadun ja kilpailukykyiset hinnat koko valikoimassa.

Meille kuuluu myös palvelun korkea laatu vakiona. Tilauksen jälkeen toimitamme tuotteet 2-4 arkipäivän kuluessa - mahdollinen palautus on sinulle aina maksuton koko Saksassa.

Parhaat tuotteet kategoriasta Säätöventtiilit

Sijoituskriteerit