Matkatavaroiden kuljetus

Sytytysjohdot

(löytyi 944 tulosta)

Ajoneuvon käynnistäminen on monimutkainen ja vaativa prosessi komponenttien kannalta. Kyseessä ovat sytytysjohdot. Ne johtavat syntyvää jännitettä sytytystulppaan, jotta ilman ja polttoaineen seos syttyy. Ajoneuvo käynnistyy ja se voidaan käynnistää. Sytytysjohdot ovat aika ajoin vioittuneet ja ne on vaihdettava. Motointegratorista löydät oikeat varaosat juuri siltä varalta. Toimitamme salamannopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sytytysjohdot.

Kaikki valmistajat

Mihin sytytyskaapeleita käytetään?

Ajoneuvon käynnistysakku tuottaa energiaa matalalla 12 voltin jännitteellä. Jännite kasvaa vain muuntajana toimivan sytytyskelan toiminnan ansiosta. Sytytyskaapeleissa kulkee nyt jopa 40 000 voltin virta. Niillä on vain yksi tehtävä: siirtää energiaa suurella jännitteellä. Kun energia on saavuttanut sytytystulpan, syntyy kipinä. Tämä saa kaasuseoksen syttymään, auto käynnistyy ja on ajovalmis.

Missä sytytyskaapelit sijaitsevat ja miten ne on rakennettu?

Sytytysjohdot kulkevat moottoritilassa moottoriin. Ne on kytketty sytytysjakajan kautta sytytyskelaan, joka puolestaan on kytketty käynnistysakkuun. Sytytysvirran jakaja jakaa energian johdoille, jotka siirtävät sen sytytystulpalle. Tunnistat ajoneuvosi sytytyskaapelit tästä sijainnista ja näistä liitännöistä.

Sytytyskaapeleiden rakenne perustuu joskus äärimmäisiin vaatimuksiin. Korkeat lämpötilat alkavat sytytyskaapeleista ja nousevat moottorissa. Moottoritilan äärimmäisten olosuhteiden vuoksi ja toisaalta moottorin läheisyyden vuoksi sytytyskaapeleiden on oltava kestäviä. Niiden on kestettävä 200 °C:n lämpötiloja ja myös edellä mainittuja jopa 40 000 voltin jännitteitä. Se, kuinka korkeita lämpötilat ja jännitteet todellisuudessa ovat, vaihtelee ajoneuvon ja sen käyttövoimatyypin mukaan.

Erilaisia sytytyskaapeleita erilaisiin vaatimuksiin

Sytytyskaapeleita ei tarvita kaikissa ajoneuvoissa. Esimerkiksi sytytystulppakaivon sytytyskela, jossa sytytyskela on asennettu suoraan sytytystulppaan. Näin ollen sytytysvirran jakelijaa ei tarvita. Erityisesti uudemmissa ajoneuvoissa on usein sytytystulppasytytyskelat, kuten HYUNDAI i20 (GB, IB) 1.2 ja KIA PICANTO (JA) 1.2.

Jos taas käytetään sytytyskaapeleita, niiden rakenne on periaatteessa sama kaikissa kaapeleissa: sytytyskaapelissa on yleensä kaksoisvaippa. Kaapelin sisällä on muun muassa johdinmateriaali, joka vaihtelee eri sytytyskaapeleissa ja määrittelee yksittäiset tyypit.

  • CopperCable: Kupariset yksittäiset sytytyskaapelit, joita on esimerkiksi Audi-, Mercedes-Benz-, Seat- ja Skoda-merkeissä
  • PowerCable: ruostumattomasta teräksestä valmistettu johdin, joka mahdollistaa korkeamman jännitteen; käytetään joissakin Renaultin ajoneuvoissa
  • CarbonCable: integroitu lasikuitu; suunniteltu ajoneuvoihin, joissa on tehokas kestävyys

Koko järjestelmän sytytyskelasta sytytyskaapeleihin ja moottoriin on oltava täydellisesti yhteensopiva. Paremmat kaapelit tarjoavat periaatteessa mahdollisuuden optimoida sytytysprosessia, mutta ne eivät sovellu käytettäväksi kaikissa ajoneuvoissa.

Vialliset sytytyskaapelit: Merkit ja oikea menettely

Jokaisen vian alussa on syitä ja merkkejä. Sen lisäksi, että sytytyskaapelit ovat luonteeltaan kuluvia osia, kaapeleiden väärä reititys ja sytytysjärjestelmän muiden osien viat voivat vahingoittaa sytytyskaapeleita. Ajan myötä viat tulevat näkyviin seuraavasti:

  • Kaapeleiden ulkopuolella näkyvät vauriot
  • Ajoneuvon sytyttäminen aiheuttaa yhä enemmän ongelmia
  • suuri polttoaineenkulutus, jota ei voida selittää millään muulla tavalla
  • napsahtelevia ääniä tai sytytyskaaria moottoria käynnistettäessä

Jos on pienintäkään epäilystä siitä, että sytytyskaapelit ovat viallisia, ota yhteys korjaamoon. Suurin ongelma, joka johtuu viallisista sytytyskaapeleista, on muiden osien mahdollinen vaurioituminen. Katalysaattori voi olla viallinen jo ennen kuin ajoneuvon sytytysvirta katkeaa kokonaan. Tämä tapahtuu esimerkiksi heti, kun palamaton polttoaine pääsee katalysaattoriin. Katalysaattori vaurioituu jälkipolttoprosessissa. Katalysaattorin vaihtaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin sytytysjohtosarjan oikea-aikainen vaihtaminen.

Sytytysjohtojen vaihtaminen: Näin se toimii!

Sytytysjohdot on kiinnitetty moottorilohkoon. Jos ne eivät ole näkyvissä, niiden edessä on suojus. Irrota sytytysjohdot moottorista, kun olet irrottanut kannen. Vedä kaapelit ulos sytytystulpan ohjaimesta ja irrota ne lopuksi sytytyskelasta tai jakajasta. Sen jälkeen voidaan asentaa uudet kaapelit ja toistaa prosessi takaperin:

  1. Kaapelin liittäminen sytytyskelaan tai jakelijaan
  2. Aseta se vastaavan sytytystulpan ohjaimeen
  3. Liittimen kiinnittäminen sytytystulppaan moottorilohkon kohdalla

Tämä menettely toistetaan useita kertoja riippuen siitä, kuinka monta sylinteriä on olemassa. Vanha kaapeli kannattaa purkaa yksitellen ja asentaa uusi kaapeli. Kun irrotat ja asennat kaapeli kaapelilta -järjestelmän mukaisesti, vähennät todennäköisyyttä tehdä virheitä sekoittamalla kaapelit keskenään.

Tunnetut tuotemerkit sytytyskaapeleille ja BOSCHin laatutuotteet

Motointegratorista löydät sytytyskaapelit tuotemerkeistä BOSCH, BERU BY DRIV, ENGITECH tai MAGNETI MARELLI. Sytytyskaapelimme ovat korkealaatuisia ja kestäviä. Nopea toimitus ja käyttäjäystävälliset hakutoiminnot helpottavat ihanteellisen varaosan löytämistä.

Parhaat tuotteet kategoriasta Sytytysjohdot

Sijoituskriteerit

Mitä sytytysjärjestelmiä on olemassa?

Bensiinimoottorit eli polttomoottorit, jotka toimivat tavallisella bensiinillä ja superbensiinillä, tarvitsevat sytytyskipinän. Tämä syntyy sytytystulpasta. Tarvittava virta kulkee sytytystulppaan sytytyspuolasta sytytyskaapeleiden kautta.

 Sytytysjärjestelmissä on tapahtunut huomattavaa edistystä viimeistään 1990-luvulta lähtien. Vanhemmissa ajoneuvoissa tuon ajan perinteiset, sylinterimäiset sytytyspuolat ja (mekaaninen) sytytysvirran jakaja ovat vielä monille tuttuja. Tämä periaate korvattiin täysin elektronisilla sytytysmoduuleilla, ja myöhemmin tulivat täysin elektroninen puolisuorasytytys ja kaksoiskipinäsytytyspuola. Jälkimmäiset sijaitsevat yleensä sylinterinkannessa suoraan sytytysjohtojen välissä. Yksi sytytyspuola syöttää aina kahta sytytystulppaa.

Mistä materiaaleista sytytysjohdot on valmistettu ja onko niissä muita komponentteja?

Aikaisemmin sytytysjohdot oli yksinkertaisesti päällystetty PVC-eristeellä. Nykyisissä moottoreissa on kuitenkin paljon korkeammat lämpötilat kuin aikaisemmin (moottoreiden pienentäminen on tehnyt turboahtimista välttämättömiä, mikä on johtanut tehokkaampaan ja siten lämpimämpään palamiseen). Yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, jotka tajusivat tämän liian myöhään, oli Mercedes, joka toi ensimmäiset mallinsa markkinoille 1990-luvulla. Tuolloin moottoreiden lämpötilat olivat jo niin korkeat, että vain vuosia myöhemmin ensimmäiset PVC-vaipalla varustetut moottorin johdinsarjat kirjaimellisesti murenivat ja ohjausyksiköt tuhoutuivat oikosulkujen takia. 1990-luvun puolivälistä lähtien esimerkiksi Mercedes on käyttänyt silikonieristeitä. Nämä ovat turvallisia 220 asteeseen asti.

Nykyaikaisissa sytytysjohdoissa on nykyään myös silikonivaippa. Tämän vaipan on myös kestettävä entistä suurempia ampeerivirtoja. Nykyaikaisissa sytytysjärjestelmissä virtaa jopa 40 000 volttia, ja sytytysjohtojen on oltava vastaavasti puhkeamattomia. Nykyään, vielä enemmän kuin aikaisemmin, käynnissä olevan moottorin sytytyskaapeleita ei saa koskaan koskettaa: se on akuutti hengenvaara! Itse sytytysjohdot on valmistettu erilaisista materiaaleista, kuten kuparista tai alumiinista.

Miten johto tarkastetaan?

Ensimmäinen tarkastus on sytytysjohtojen silmämääräinen tarkastus. Murskaantuneet kaapelit tai turvonneet eristeet viittaavat vaurioihin. Sama koskee rikkinäisiä (murentuneita, huokoisia) pistokkeita. Sytytyskaapeleiden monimutkainen rakenne (vastus) tekee silmämääräisen tarkastuksen lähes mahdottomaksi. Sen sijaan mittaukset tehdään yleismittarilla. Resistanssimittaus on tässä ratkaiseva mittaus.

Paljonko ohmia sytytyskaapeleissa on oltava?

Ei ole mahdollista antaa yleistä lausuntoa siitä, kuinka suuri resistanssin on oltava. Se riippuu lukuisista tekijöistä. Ennen kaikkea käytettävät vastukset ovat ratkaisevia. Lisäksi kukin ajoneuvon valmistaja määrittelee toleranssialueen eri tavalla kullekin moottorille. Vastus on kiloohmialueella. Kupariytimellisissä sytytyskaapeleissa toleranssi on välillä 1-6,5 k?

Lisäksi on olemassa reaktanssi ja hiiliresistanssi. Resistanssi mitataan metriä kohden ja kerrotaan kaapelin pituudella. Tähän lisätään toleranssiarvo. Induktiivisella reaktanssilla vastus on 2,2-8 k? välillä. Hiiliresistanssin ollessa 10-23 k? sytytysjohdon juoksumetriä kohti.

Onko sytytysjohtojen pituudella merkitystä?

Sytytysjohtojen pituudella ei periaatteessa ole vaikutusta. Virta vaatii keskimäärin 3,3 nanosekuntia sytytysjohdon juoksumetriä kohti, joten sillä ei ole merkitystä. Sytytysjohdon pituus on kuitenkin otettava huomioon vastusta mitattaessa.

Milloin sytytysjohto on viallinen? Kuinka usein se on vaihdettava?

Kun mainitut arvot eivät enää vastaa ajoneuvon valmistajan korjaamokäsikirjassa annettuja tietoja, kaapeli on vaihdettava viimeistään silloin. On kuitenkin muitakin heikkoja kohtia, nimittäin tulppien koskettimet, jotka voivat kastua ja ruostua. Se, milloin sytytyskaapeli on vaihdettava, riippuu paljon ajokilometreistä, ulkoisista olosuhteista ja tietysti ajanjaksosta. Kaupunkiliikenteessä, jossa ajetaan stop-and-go -tilanteessa, sytytysjohtojen alueella on valtavasti lämpöä; usein ajaville kuljettajille ajokilometrit ovat ratkaisevampia.

Onko sytytysjohtojen pituudella merkitystä?

Sytytysjohtojen pituudella ei periaatteessa ole vaikutusta. Virta vaatii keskimäärin 3,3 nanosekuntia sytytysjohdon juoksumetriä kohti, joten sillä ei ole merkitystä. Sytytysjohdon pituus on kuitenkin otettava huomioon vastusta mitattaessa.

Milloin sytytysjohto on viallinen? Kuinka usein se on vaihdettava?

Kun mainitut arvot eivät enää vastaa ajoneuvon valmistajan korjaamokäsikirjassa annettuja tietoja, kaapeli on vaihdettava viimeistään silloin. On kuitenkin muitakin heikkoja kohtia, nimittäin tulppien koskettimet, jotka voivat kastua ja ruostua. Se, milloin sytytyskaapeli on vaihdettava, riippuu paljon ajokilometreistä, ulkoisista olosuhteista ja tietysti ajanjaksosta. Kaupunkiliikenteessä, jossa ajetaan stop-and-go -tilanteessa, sytytysjohtojen alueella on valtavasti lämpöä; usein ajaville kuljettajille ajokilometrit ovat ratkaisevampia.

Vaihdetaanko sytytysjohdot yksitellen?

Sytytysjohdot on aina vaihdettava sytytysjohtosarjana. Jos sytytyskaapelissa ilmenee vika, on yleensä vain lyhyen ajan kysymys, ennen kuin seuraavat johdot "ilmoittavat" viasta. Siksi on aina suositeltavaa vaihtaa kaikki sytytysjohdot. Tämä johtuu myös siitä, että muuten käytetään sytytysjohtoja, joissa voi olla erilainen ydin (kupari, alumiini) tai erilaiset vastukset.

Mitä muuta pitäisi vaihtaa?

Sytytysjohtojen lisäksi on vaihdettava myös sytytystulpat ja sytytyspuolat (esim. kaksoissytytyspuolien tapauksessa) eli koko sytytysjohtorakenne moottorin johdinsarjaan liitännästä alkaen.

Mitä sytytysjohtoja ja sytytystulppia kannattaa käyttää?

Aikaisemmin sytytyskaapeleiden ja sytytystulppien teknisten arvojen oli vastattava toisiaan. Nykyään on olemassa sytytystulppamerkkejä, joita autonvalmistaja on saattanut hyväksyä tai olla hyväksymättä. Myös sytytyskaapeleissa tulisi käyttää vain merkkituotteita, koska nykyaikaisen ajoneuvon moottorinohjaus on yhtä monimutkainen kuin herkkä.