- Pusty






Jäykällä vauhtipyörällä varustetut kytkinsarjat
(löytyi 390 tulosta)
Moottoriin vaikuttavat monet voimat. Tasaisen toiminnan varmistamiseksi on käytettävä suurta pyörivää massaa: jäykkää vauhtipyörää. Tämä on kiinnitetty kampiakseliin. Sen tehtävänä on varastoida liike-energia väliaikaisesti ja vapauttaa se sitten taas tasaisesti. Tämä mahdollistaa suuremman vääntömomentin. Lisäksi käyttö on hiljaisempaa, ajoneuvo on kevyempi ja siten energiatehokkaampi.
Jäykkä vauhtipyörä on vankkarakenteinen, mutta se altistuu myös valtaville kuormituksille. Joskus voi siis olla tarpeen vaihtaa se. Tarjoamme korkealaatuisia jäykkiä vauhtipyöriä kaikkiin tärkeimpiin automerkkeihin ja -malleihin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jäykällä vauhtipyörällä varustetut kytkinsarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Minkälaisia jäykkiä vauhtipyöriä on olemassa?
Yksimassavauhtipyörä ja kaksoismassavauhtipyörä erotetaan toisistaan.
Kaksoismassavauhtipyörä on varustettu vääntövärähtelynvaimentimella. Tämä vaimentaa moottorin tärinää voimansiirron suuntaan. Tähän tarkoitukseen käytetään erityistä vaimennusjärjestelmää. Etu: melutaso on alhaisempi, ajaminen ja erityisesti vaihteiden vaihtaminen on pehmeämpää. Myös kuluminen vähenee. Kaksoismassavauhtipyörän ansiosta voit ajaa erityisen energiatehokkailla tehoalueilla.
Yksimassavauhtipyörä sen sijaan tarjoaa etuja, kuten nopeamman kaasuvasteen ja siten jonkin verran paremman kiihtyvyyden. Toisaalta on otettava huomioon, että moottorin käynti on hieman rajumpi ja taustamelu on suurempi.
Useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on kaksimassainen vauhtipyörä. Etenkin vanhemmissa ajoneuvoissa voidaan korjauksen yhteydessä päättää vaihtaa yksimassaiseen vauhtipyörään.
Missä jäykkä vauhtipyörä sijaitsee autossa?
Jäykkä vauhtipyörä sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä kampiakselin voimanlähteen puolella. Kampiakseli pyörii ja vapauttaa liike-energiaa. Vauhtipyörä imee tämän liike-energian ja vapauttaa sen sitten hallitusti. Näin jäykkä vauhtipyörä edistää tasaisempaa ajoa.
Jäykkä vauhtipyörä muistuttaa hammaspyörää. Se voidaan varustaa lisätoiminnoilla, kuten jarrutehon palautuksella. Jäykkä vauhtipyörä on erityisen tärkeä ajoneuvoissa, joissa moottorin tilavuus on pieni ja sylintereitä vähän. Tässä se myös tasoittaa moottorin tehoa.
Mitä tapahtuu, jos jäykkä vauhtipyörä on viallinen?
Jäykällä vauhtipyörällä on ajoneuvossa useita tehtäviä. Jos se on viallinen, se vaikuttaa erityisesti kytkimeen. Viallinen vauhtipyörä ei ole hätätilanne: Voit jatkaa ajamista.
Kytkimen, vetoakselin tai voimansiirron vaurioituminen on kuitenkin odotettavissa. Ihannetapauksessa sinun pitäisi siis käydä korjaamolla melko nopeasti tai korjata ongelma itse.
Jos haluat tehdä sen itse, sinulla on oltava tarvittava osaaminen ja laitteet. Jäykän vauhtipyörän vaihtaminen edellyttää vaihteiston irrottamista. Usein vaihdat siis kytkimen samassa hengenvedossa. Siksi tarvitset yleensä kytkinpaketin, jossa on jäykkä vauhtipyörä tai kaksimassainen vauhtipyörä. Materiaalikustannukset ovat noin 200 euroa (summa voi vaihdella merkistä ja mallista riippuen).
Korjaamossa on varauduttava 400-600 euron suuruisiin kustannuksiin (plus materiaalikustannukset), koska työmäärä on melko suuri. Myös suuremmat määrät ovat mahdollisia.
Jäykän vauhtipyörän korjauskustannukset ovat alhaisemmat kuin kaksoismassavauhtipyörän. Ajoneuvoissa, joissa on erittäin paljon ajokilometrejä, suositellaan usein kaksoismassavauhtipyörän vaihtamista jäykkään vauhtipyörään. Tämä vähentää ajomukavuutta pienempien korjauskustannusten hyväksi.
Jäykän vauhtipyörän vian syyt
Jäykkä vauhtipyörä on kestävä kuluva osa, ja se voi hyvinkin kestää yli 150 000 km. Valmistajat ilmoittavat tyypilliset ajokilometrit. Jos tämä kilometrimäärä saavutetaan, se vaihdetaan säännöllisesti tarkastuksen yhteydessä, vaikka vikaa ei olisikaan. Jäykän vauhtipyörän vian tarkka syy on usein korkea ajokilometrimäärä tai erittäin jämäkkä ajotapa.
Voit tunnistaa jäykän vauhtipyörän vian seuraavista oireista
Jäykällä vauhtipyörällä on useita tehtäviä moottorissa ja voimansiirrossa, ja se pehmentää erityisesti liikeimpulsseja. Jos se ei enää täytä tätä tehtävää, huomaat sen tietyistä oireista. Näihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota:
- Moottori nykii ja tärisee epätavallisen voimakkaasti.
- Huomaat myös kovia moottorin ääniä alhaisilla kierrosluvuilla. Nämä pienenevät suurilla nopeuksilla.
- Kuulet jonkinlaista raapimista.
Tilaa jäykkä vauhtipyörä helposti verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata vauhtipyörät helposti verkossa. Etsitpä sitten jäykkää vauhtipyörää tai kaksoismassavauhtipyörää, valitse valmistaja ja malli ja tutustu helposti eri valmistajien korkealaatuisiin tuotteisiin.
Voit tilata kytkinsarjoja, joissa on jäykkä vauhtipyörä, sekä kytkinsarjoja, joissa on kaksoismassavauhtipyörä. Jäykän vauhtipyörän kytkinsarja koostuu useista osista, ja se sisältää kaiken korjaukseen tarvittavan. Voit tietenkin tilata kaikki tarvitsemasi yksittäiset osat, kuten vauhtipyörän pultit ja kaksoismassavauhtipyörät, myös erikseen.
Motointegrator on johtava verkkokauppa, jossa on laaja valikoima auton varaosia ja tarvikkeita. Meiltä voit luottaa nopeaan toimitukseen 2-4 arkipäivän kuluessa. Valikoimaamme kuuluu laadukkaita komponentteja kaikilta tärkeimmiltä valmistajilta ja malleilta, ja ne ovat aina saatavilla kätevässä verkkokaupassa. Tarvittaessa voit luottaa ystävälliseen ja asiantuntevaan asiakaspalveluumme - ja takaamme myös ilmaisen palautuslähetyksen.