Matkatavaroiden kuljetus

Jouset

(löytyi 6318 tulosta)

Kuoppien vuoksi jousituksen jouset voivat rikkoutua. Tällöin jouset kannattaa vaihtaa, sillä ne eivät ainoastaan tasaa kuoppia, vaan vaikuttavat myös ajoneuvon käsittelyyn, jarrutuskäyttäytymiseen ja asentoon. Jousituksen jouset ovat yksi turvallisuuskriittisistä osista, ja siksi ne on huollettava säännöllisesti. Löydä uudet laadukkaat jousituksen jouset Motointegratorin verkkokaupasta.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jouset.

Kaikki valmistajat

Mitä ovat jousitusjouset?

Alustan jouset ovat korin ja pyörien välinen yhteys. Jousitusjousien tehtävänä on tasoittaa tien kuoppia ja taata, että pyörät ovat aina turvallisessa kosketuksessa tiehen. Siksi ne kuuluvat nykyaikaisen ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeimpiin osiin.

Jousitusjousien tyypit

Klassisiin autoihin asennetaan pääasiassa neljänlaisia jousia:

  • sylinterimäiset alustan jouset
  • Alustan jouset, jotka on valmistettu epäkeskeisestä langasta
  • Miniblock-jouset
  • banaaninmuotoiset sivukuormitusjouset

Sylinterimäiset jousitusjouset ovat tavanomaisia sylinterimäisiä jousitusjousia, joissa on lineaarinen jousen nopeus. Epävakaassa lankaripustusjousessa käytetyn langan halkaisija pienenee ripustusjousen loppupäätä kohti. Pehmeät jousenpäät takaavat erittäin mukavat ajo-ominaisuudet normaaleissa tieolosuhteissa ja kuormituksissa. Tämä vaikuttaa keventävästi pyörän jousitukseen ja kaikkiin ohjauksen osiin. Tämän seurauksena ajomukavuus paranee.

Minilohkojouset taas ovat tynnyrinmuotoisia ja koostuvat kartiomaisesta jousilangasta. Näin saadaan aikaan progressiivinen jousen nopeus ja vältetään suora kosketus kelan ja kelan välillä. Tärkein ominaisuus on, että jousen päiden kierteet lukittuvat toisiinsa kuormituksen alaisena ilman, että ne koskettavat toisiaan. Kun jousen päät puristetaan ja ne asettuvat tasaisesti jousilevyjen päälle, aktiivisten käämien määrä vähenee. Tämän seurauksena jousen nopeus kasvaa.

Banaaninmuotoiset sivukuormitusjouset ohjaavat koko jousituksen voimanjakoa. Tämä vähentää kitkaa iskunvaimentimen männänvarren ja sen tiivisteen välillä. Iskunvaimentimen vaste paranee.

Jousitusjousien rakenne

Ripustusjousien materiaali vaihtelee valmistajasta riippuen. On olemassa vakiolangasta ja epästabiilista langasta valmistettuja ripustusjousia. Vakiolangassa langan halkaisija on sama koko jousen pituudelta. Epävakaalla langalla langan halkaisija muuttuu koko jousen pituudelta. Lisäksi nämä jouset koostuvat kahdesta jousesta yhdessä - yhdestä vahvasta ja yhdestä pehmeästä. Progressiiviset miniblock-jouset tarjoavat tällöin esimerkiksi korkean ajomukavuuden, kun auto on vain kevyesti kuormitettu, ja alhaisen taipuman, kun auto on täysin kuormitettu.

Viallisen jousituksen jousen tunnistaminen

Vialliset jousitusjouset voi tunnistaa siitä, että ne eivät pehmitä riittävästi epätasaisia tienpintoja ja että ajoneuvo on kallellaan suoralla pinnalla. Auto vaikuttaa ylikuormitetulta ilman, että se on kuormattu.

Yleisiä oireita ovat vinkuminen ja narina auton siltä alueelta, jossa jousitusjousen viallinen pää, joka ei enää istu kunnolla iskunvaimentimeen, joutuu liikkumaan. Viallinen jousi vaikuttaa vakavasti ajoneuvon tasapainoon ja jarrutuskäyttäytymiseen. Jos auto vetää jarrutettaessa sivulle, tämä voi olla ensimmäinen merkki viallisesta etu- tai takajousesta. Ruoste on hälyttävä merkki. Tässä tapauksessa korjaamolla on käytävä välittömästi, sillä jousitusjouset voivat helposti rikkoutua tässä tilassa. Vaihteleva jännitys edistää halkeilua, ja hyvin kylmät lämpötilat haurastuttavat terästä.

Vauriot syntyvät usein jousitusjousien alempiin käämeihin, kun pyörät heittävät likaa ja kiviä, jotka kerääntyvät jousen alempiin levyihin. Yhdessä veden ja tiesuolan kanssa pöly ja lika muodostavat siellä eräänlaisen hankaavan tahnan, joka vahingoittaa jousen pintaa. Erityisesti talvikuukausina seoksen kuivuminen voi kestää jopa viikkoja. Tämän seurauksena jousitusjousien teräs ruostuu. Jousitusjousien ja jousilevyjen säännöllinen puhdistus lisää niiden käyttöikää.

Alustan jouset on vaihdettava noin 70 000 kilometrin jälkeen. Tässä vaiheessa jouset on jo puristettu muutaman miljoona kertaa, ja ne voivat puristua jopa kaksi senttimetriä. Jousitusjouset on vaihdettava.

Osta jousitusjouset verkossa kohtuulliseen hintaan

Vialliset jousitusjouset on vaihdettava välittömästi, jotta vältetään ajoneuvon lisävahingot tai onnettomuudet. Yksikin viallinen jousitusjousi vaikuttaa merkittävästi ajokäyttäytymiseen, minkä vuoksi viallisiin jousiin on puututtava nopeasti. Molempien jousien vaihto on syytä suunnitella, sillä toinen jousi on usein jo vaurioitunut. Tämä voi tietyissä olosuhteissa olla kallista. Voit säästää rahaa ostamalla uudet jousitusjouset edullisesti verkosta.

Löydät edulliset jousitusjouset Trusted-Shops-sertifioidusta autojen varaosien ja tarvikkeiden verkkokaupastamme. Noin viiden miljoonan komponentin ja tarvikkeen valikoimastamme löydät muun muassa Opel Zafiran jousitusjouset tai Ford Focuksen jousitusjouset. Meillä on myös laaja valikoima muita ajoneuvomalleja ja -merkkejä varten. Alhaiset hinnat, nopea toimitus ja erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat puolestaan.

Parhaat tuotteet kategoriasta Jouset

Sijoituskriteerit

Alustan jousien toimintaperiaate

Iskunvaimentimet yhdessä jousitusjousien kanssa ovat alustan sydän. Vialliset iskunvaimentimet on suhteellisen helppo tunnistaa maallikonkin toimesta, ja siksi ne vaihdetaan usein tarvittaessa. Tilanne on aivan toinen jousitusjousien osalta. Niihin kiinnitetään vain vähän huomiota, vaikka myös ne kärsivät luonnollisesta kulumisesta ja heikentävät silloin merkittävästi ajokäyttäytymistä.

Jousitusjousilla on kaksi perustehtävää. Mikään tie ei ole täysin tasainen. Siksi niiden on tasoitettava nämä epätasaisuudet ja samalla painettava pyörät maahan. Jousien on pystyttävä hoitamaan tämä tehtävä kuormitustilasta riippumatta (tyhjästä täyteen). Lopulta iskunvaimentimet huolehtivat vain tarvittavasta hienosäädöstä, sillä molemmat osat toimivat optimaalisesti yhdessä.

Jousitusjousien tyypit

Jousissa on eroja paitsi madallusjousien, korotusjousien (maasturit ja maastoautot) ja vakiojousien välillä. Mallista riippuen voit myös käyttää erityyppisiä jousitusjousia. Ensinnäkin käytetään lineaarisia jousia (jousen puristusvoima on aina sama riippumatta siitä, kuinka pitkälle jousi puristuu) ja progressiivisia jousitusjousia (mitä enemmän jousi puristuu, sitä enemmän vastusta se tarjoaa). Etenkin hyötyajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa, maastureissa ja farmariautoissa progressiivisia jousia tarjotaan ja mainostetaan usein myös "vahvistettuina jousitusjousina". Näin ajoneuvon kantavuus saadaan paremmin hyödynnettyä, ja raskaiden perävaunujen kuljettamiselle on ominaista myös parempi tienpito.

Lisäksi on olemassa erilaisia rakennetyyppejä:

  • - vakioimattomat suojalevyt
  • - Miniblock-jouset
  • - sylinterimäiset suojalevyt
  • - Side-load-jouset

Vakiomattomat jouset

Alustan jouset on valmistettu langasta. Jousen halkaisija ohenee ulospäin. Tämä tarkoittaa, että jousi kapenee kokonaisuudessaan. Tästä syystä nämä jouset varataan usein ajoneuvoihin, joiden on tarkoitus tarjota korkea puristusmukavuus erityisesti päällystetyillä teillä.

Miniblock-jouset

Miniblock-jousissa itse jousilangan pituus kapenee ulospäin. Tämä johtaa progressiiviseen jousen taipumaan - mitä suurempi kuorma, sitä vähemmän jousi taipuu, jolloin ajomukavuus säilyy myös raskailla kuormilla.

Sylinterimäiset jouset

Sylinterimäiset jouset ovat helpoimmin valmistettavia ja siksi yleisimmin käytettyjä jousia. Toimintatapa on aina lineaarinen eli vakio.

Side-load-jouset

Nämä jouset erottuvat alustasta banaanin kaltaisen "taivutetun" muotonsa vuoksi. Muoto jakaa kuorman koko ajoneuvon sivulle - jouset täydentävät niin sanotusti hyvin toisiaan. Tämä keventää iskunvaimentimia huomattavasti kriittisissä kohdissa (kitka tiivisteissä) ja pidentää niiden käyttöikää.

Miksi jousitusjouset rikkoutuvat?

Myös alustan jouset voivat rikkoutua. Tyypillisiä syitä ovat materiaalin väsyminen, liian suuri kuormitus tai huono laatu. Jos kuormitus on liian suuri, vahvistetut jouset ovat paras ratkaisu; laadukkaat jouset suojaavat huonolaatuisuudelta. Laadulla on kuitenkin suuri merkitys myös materiaalin väsymiseen.

Jousitusjousien korroosiosuojaus - mitä on otettava huomioon?

Alustan jouset maalataan aina. Kyseessä ei ole maali, jonka ensisijainen tarkoitus on parantaa ulkonäköä. Pikemminkin jousi on suojattava korroosiolta. Korroosio heikentää jousen toimintaa. Tästä syystä jouset pinnoitetaan erittäin elastisella lakalla. Tunnetut jousitusjousien valmistajat menevät jopa askeleen pidemmälle. Korroosion estämiseksi käytetään erityisiä terässeoksia.

Mitä tehdä, jos jousitusjouset ovat "liian kovat"?

Alustan jouset voivat olla liian kovat tai liian pehmeät. Ennen kuin kuitenkin määritetään, onko vika todella jousissa, on tarkistettava myös iskunvaimentimet. Yleisesti ottaen kovia jousia (ja iskunvaimentimia) tarvitaan paremman tienpidon saavuttamiseksi ääritilanteissa (moottoriurheilu). Tämä lisää kuitenkin myös muiden jousituksen osien, kuten vakaajien, vetotankojen päiden jne. vikaantumisen riskiä.

Valitettavasti tämä vaikuttaa myös ajomukavuuteen. Mitä pehmeämmät jouset ovat, sitä huonommin ajokäyttäytyminen on hallittavissa - se muuttuu svengaavammaksi. Jousien jäykkyys on siis aina kompromissi käsiteltävyyden ja ajomukavuuden välillä, mutta niiden on myös kestettävä suuret hyötykuormat. Liian kovat jouset tarkoittavat joko urheilujousia tai farmariautoa tai hyötyajoneuvoa, jossa on lineaariset jouset. Progressiiviset jouset ovat tässä tapauksessa parempia, koska ne puristuvat hyvin myös ilman kuormaa (progressiivisuutensa ansiosta).

Mitä on otettava huomioon jousitusjousia vaihdettaessa?

Ensinnäkin jousitusjouset, kuten kaikki jousituksen osat, on vaihdettava asiantuntijan toimesta. Lisäksi korista riippuen myös raideväli on säädettävä uudelleen vaihdon jälkeen. Tämä puolestaan tarkoittaa, että myös renkaiden (kulutuspinnan) on oltava kunnossa, samoin kuin raidetankojen ja raidetangonpäiden.