10€ alennusta 200€ tilauksiin

Jousijalan tukilaakerit

(löytyi 2288 tulosta)

Jousen tukilaakeri tunnetaan vaihtoehtoisesti nimellä jousilaakeri tai jousen kiinnitys. Se muodostaa jousituksen jousen ja auton korin välisen rajapinnan. Kyseinen autonosa eristää vierintä- ja tiemelua ja lisää siten ajomukavuutta. Se vastaa myös ohjauksen tarkkuudesta. Jos huomaat kulumista, sinun on ehdottomasti harkittava mallin vaihtamista mukavuus- ja turvallisuussyistä. Laajasta valikoimastamme löydät jousituksen jousen tukilaakerit BMW:lle, Opelille, VW:lle ja monille muille merkeille.

10% alennusta MP-vaatteista ADRENALINE

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jousijalan tukilaakerit.

Kaikki valmistajat

Mitä tehtäviä jousitukivarsi hoitaa autossa?

Ennen kuin tarkastelemme komponentin toimintaa, on selitettävä lyhyesti jousitukikiinnikkeen ja jousitukikiinnikkeen väliset erot. Jousen kiinnike istuu rungossa, kun taas jousen tukikiinnike on suora liitäntäpiste jouselle. Koska molemmat osat voidaan kuitenkin ostaa ja vaihtaa vain yhdessä, termiä voidaan käyttää myös synonyyminä. Etuakselissa olevat kaksi jousen tukilaakeria varmistavat, että jousi pyörii jousikupissa jokaisen ohjausliikkeen yhteydessä. Näin ollen nämä osat ovat erittäin tärkeitä tarkan ohjauksen kannalta.

Jousen kiinnitys mahdollistaa jousen kääntämisen ja sen kulman runkoon nähden. Lisäksi sillä on vaimennusvaikutus: se vähentää tehokkaasti melua ja alustan mahdollista tärinää. Tämän seurauksena niiden siirtyminen kehoon vähenee minimiin. Tämän ansiosta voit nauttia hiljaisesta ja miellyttävästä ajosta.

Mistä tunnistat jousitukivarren tukilaakerin vian?

Jousitusjousen laakerin tärkeiden toimintojen vuoksi viat ilmenevät lyhyessä ajassa. Tyypilliset oireet ovat seuraavat:

  • Ohjaus toimii tavallista hitaammin. Joskus ohjausliikkeet toimivat nykivästi.
  • Ohjauksessa on enemmän pelivaraa. Se reagoi ohjausliikkeisiin viiveellä.
  • Kuopan läpi ajettaessa kuuluu kova kolahdus tai kolina.
  • Kuulet myös epätavallista särinää tai kolinaa ohjauksen aikana.

Nämä merkit eivät välttämättä viittaa jousijousen tukilaakerin vaurioon. Jos kuitenkin huomaat yhden tai useamman näistä oireista, sinun on tarkistettava sen toimivuus.

Voiko viallisen jousitukilaakerin vaihtaa itse?

Jousitukien kiinnityksen kuluminen johtuu useista syistä. Kova ajo esimerkiksi hyvin epätasaisilla pinnoilla johtaa vaurioihin. Materiaalin väsyminen tapahtuu myös ajan myötä. Pienikin vaurio voi tehdä tämän auton osan vaihdon välttämättömäksi. Kokeneet harrastajat voivat toteuttaa tarvittavat vaiheet käytännössä. Asian ydin on kuitenkin tarvittava aika.

Jousitusjousien tukilaakerien vaihtaminen edellyttää yleensä iskunvaimentimien purkamista. Tästä syystä saatat tarvita myös erikoistyökaluja, kuten jousipuristinta. Jos sinulla ei ole tällaista työkalua tai et tunne sen käyttöä, jätä jousilaakereiden vaihto ammattilaisen tehtäväksi. Jousipuristimen ja iskunvaimentimen virheellinen käsittely voi aiheuttaa vakavia vammoja.

Jos sinulla on tarvittavat työkalut ja olet kätevä, noudata seuraavia ohjeita, kun vaihdat jousilaakerit:

  1. Aja auto nostolavalle ja nosta se ylös.
  2. Irrota ajoneuvon pyörät.
  3. Löysää jousitukeen kiinnitetyt kytkentätangot.
  4. Irrota sitten jousitukivarsi ohjaustangosta. Noudata ajoneuvon valmistajan ohjeita.
  5. Vapauta jousijalka jousipuristimella sen kiinnittämiseksi.
  6. Irrota iskunvaimentimen mutteri.
  7. Irrota jousilaakeri ja vaihda se uuteen malliin.

Jousen tukilaakerin vaihdon jälkeen on kokoonpano. Kun kiristät iskunvaimentimen mutteria, on tärkeää valita sopiva vääntömomentti. Liiallinen paine voi aiheuttaa pultin löystymisen. Kun asennat iskunvaimentimen, suorita purkamisen aikana tehdyt toimenpiteet päinvastaisessa järjestyksessä.

Jousen vaihtamisen jälkeen on pakko suorittaa pyörän suuntaus. Tämä on tarpeen radan säätämiseksi. Aja tätä varten lähistöllä olevaan erikoisliikkeeseen.

Jousen tukilaakerin vaihtovaiheet voivat vaihdella eri ajoneuvotyypeissä. Enemmän työtä on odotettavissa lähinnä pienikokoisten urheiluajoneuvojen kanssa.

Mitä etsit, kun vaihdat jousitukilaakeria?

Jos tarkastat ja vaihdat jousitukien kiinnityksen itse, kiinnitä huomiota kahteen tärkeään seikkaan. Auton osan toiminta kannattaa tarkistaa viimeistään 20 000 kilometrin jälkeen. Tämän jälkeen kulumisriski kasvaa. Jos nämä ovat havaittavissa, malli on vaihdettava pikaisesti. Ennen vaihtoa on harkittava, vaihdetaanko toinen vai molemmat jousitukien tukilaakerit.

Valitse uudeksi varaosaksi laadukas jousen kiinnike. Ne soveltuvat ajoneuvon koko käyttöiän ajaksi rakenteensa ja toiminnallisuutensa ansiosta. Kulumiseen ja siitä aiheutuviin vaurioihin vaikuttavat useat tekijät. Ajotapasi lisäksi näihin kuuluvat ulkoiset tekijät. Pakkanen ja lämpötilan vaihtelut voivat rasittaa jousitukien tukilaakeria.

Jos ensimmäiset kulumisen tai vian merkit ilmenevät, vaihda auton osa lyhyen ajan kuluessa. Jos viivyttelet vaihdon kanssa, lisävahingoista voi aiheutua korkeampia kustannuksia. Lisäksi viallinen jousitukien kiinnitys rasittaa iskunvaimentimia ja voi siten aiheuttaa lisäkorjauskustannuksia.

Osta laadukkaita jousitukien kiinnikkeitä edulliseen hintaan

Jos huomaat vian ajoneuvosi jousituksen jousitukilaakerissa, tarvitset nopeasti luotettavan vaihtoehdon. Tarjoamme Motointegratorissa laadukkaita varaosia edulliseen hintaan ja eri malleissa. Laajassa valikoimassamme on jousitukien kiinnikkeitä useilta valmistajilta. Toimittajien joukossa ovat mm:

  • SASIC
  • Corteco
  • Moog
  • TEDGUM
  • HUTCHINSON

Parhaat tuotteet kategoriasta Jousijalan tukilaakerit

Sijoituskriteerit