- Pusty






Vakaajan yhdystangot
(löytyi 231 tulosta)
Vakaajan yhdystankoa käytetään vakauttamaan ajoneuvon käsittelyä. Se parantaa varpaiden sisäänajokäyttäytymistä ja vähentää ajoneuvon heilumista.
Epätavallinen ajokäyttäytyminen voi johtua viallisesta vakaajan yhdystangosta. Tässä tapauksessa voit käydä korjaamolla tai korjata ongelman itse.
Motointegratorista saat vakaajan yhdystangot useilta eri valmistajilta korkealaatuisina edulliseen hintaan, nopealla toimituksella ja yksinkertaisella palautuslähetyksellä.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Vakaajan yhdystangot.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mikä on vakaajan tarkoitus?
Vakaajatanko on tukijalka, joka yhdistää pyörän jousituksen koriin. Useimmissa autoissa on vakautustanko etuakselilla, ja joissakin autoissa on vakautustanko myös taka-akselilla.
Ohjaustanko on erittäin tärkeä. Ilman vakaajatankoa ajoneuvot voivat menettää tasapainonsa kaarteissa ja kaatua. Vakautustangon vakauttava vaikutus ei kuitenkaan rajoitu vain kaarteisiin, vaan se on tehokas myös kaikissa muissa tilanteissa.
Vakaajatanko estää ajoneuvoa heilumasta merkittävästi. Tätä tarkoitusta varten yhden akselin pyörät jousitetaan eriasteisesti, kun ajetaan kaarteessa. Lisäksi ajoneuvon paino jakautuu optimaalisesti yksittäisten pyörien kesken. Näin ajoneuvon on helpompi pysyä ajoradalla.
Minkälaisia vakaajatankoja on olemassa?
On olemassa kahta päätyyppiä: passiivisia ja aktiivisia jarrutustankoja.
Passiivisessa vaihtoehdossa se on yksinkertainen metallista valmistettu jousi, joka on kiinnitetty pyöränkannattimiin. Tämä on yleisin vaihtoehto.
Aktiiviset vakaajatangot on varustettu myös vahvistimella. Vahvistin tukee vakautuspalkkia prosessin vakauttamiseksi tarvittavissa liikkeissä. Tämä mahdollistaa ajokäyttäytymisen entistä tarkemman optimoinnin. Vakaajatangon vahvistinta käytetään joko sähkömoottorilla tai hydraulisesti.
Oireet: Miten tunnistaa viallinen vakaajatanko?
On olemassa erilaisia oireita, jotka voivat antaa aihetta epäillä vikaa ohjaustangossa. Kaikki oireet eivät ole aina selviä. Näissä tapauksissa kannattaa kuitenkin miettiä vakaajapalkkia:
- Ajat epätasaisella maalla ja kuulet jyrinää.
- Käsiteltävyys kaarteissa vaikuttaa epäselvältä, ajoneuvo tuntuu "kelluvan".
- Kun vaihdat kaistaa moottoritiellä, huomaat, että ohjaus on rajoittunut.
- Jarrutettaessa ajoneuvon on vaikea pysyä kaistalla.
- Ajoneuvo menettää vakauden. Tämän huomaa erityisesti suuremmilla nopeuksilla ja samanaikaisen sivutuulen yhteydessä.
Ongelmaa ei aina voi tunnistaa selvästi katsomatta suoraan vakaajapalkkiin. Itse tangon lisäksi myös siihen liittyvät osat, kuten päätylaakerit tai jouset, voivat aiheuttaa vian.
Pääsääntöisesti sinun ei tarvitse pelätä, että vika aiheuttaa uusia ongelmia moottorissa, vaihteistossa tai alustassa. Jos diagnoosia ei kuitenkaan voida koskaan taata, sinun on syytä käydä korjaamolla melko pian. On myös syytä muistaa, että suuremmat viat vaikuttavat myös turvallisuuteen, esimerkiksi jos jarrutus- tai seurantakäyttäytyminen on heikentynyt.
Vikojen syyt
Vakaajatangon ongelmiin voi olla useita syitä. Äärimmäisissä tapauksissa sauva katkeaa. Tämä on kuitenkin melko harvinaista, koska kyseessä on vakaa komponentti.
Paljon todennäköisempää ovat kulumisen merkit. Nämä vaikuttavat erityisesti laakereihin, joilla tanko on kiinnitetty akseliin. Tässä on muovisia osia. Nämä puolestaan voivat menettää ominaisuuksiaan ajan myötä lämpötilaerojen ja mekaanisten kuormitusten vuoksi. Jos kyseessä on aktiivinen vakaajatanko, myös hydraulinen tai sähköinen vahvistus voi olla viallinen.
Joskus myös vakaajatangon laakerit ovat kuluneet.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä seikkana erittäin jämäkkä ajotapa voi nopeuttaa vakaajan kulumista. Vältä ajamista alueilla, joille autoasi ei ole suunniteltu, kuten avoimessa maastossa, reunakivien yli ajamista jne.
Vakaajatangon vaihtaminen: Näin se toimii
Vahingon sattuessa viallinen komponentti vaihdetaan. Jos esimerkiksi laakerit aiheuttavat ongelman materiaalin väsymisen vuoksi, kaikki laakerit vaihdetaan yleensä.
Periaatteessa voit tehdä korjauksen itse. Tarvitaan kuitenkin tarvittava tietotaito ja laitteet, kuten nostolava.
Sinun on mentävä auton alle ja irrotettava pyörät ja muut jousitukeen liitetyt osat. Sinun on myös irrotettava alikulun suojus. Sen jälkeen voit irrottaa laakerit ja kytkentätangot ja vaihtaa vaurioituneet osat.
Jos käyt erikoiskorjaamossa, he tarkastavat myös vakaajan tanko laakerien vaihdon yhteydessä ja päinvastoin.
Mitkä ovat vaihtokustannukset? Vakauttajatangon hinta on noin 10 eurosta ylöspäin. Jos laakerit ovat vaurioituneet, materiaalikustannukset ovat noin 20-70 euroa akselia kohti. Lisäksi korjaamolla on noin 100-150 euron työkustannukset.
Osta vakaajatanko verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata vakaajatangot helposti verkossa. Verkkokaupastamme löydät eri valmistajien korkealaatuisia ja edullisia tuotteita. Jos tarvitset Opel Sintra -vakaajatankoa, löydät etsimäsi, samoin kuin VW-, BMW- ja muiden merkkien kuljettajat.
Motointegratorissa voit luottaa testattuun laatuun. Verkkokauppamme on nauttinut korkeasta asiakastyytyväisyydestä jo vuosien ajan. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä tekijänä on asiantunteva ja ammattitaitoinen asiakaspalvelumme.
Meiltä saat 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta salamannopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa. Hyödy myös monista muista eduista.