10€ alennusta 200€ tilauksiin

Polttoainepumput

(löytyi 1643 tulosta)

Ajoneuvon polttoainepumput kuljettavat polttoaineen paineen alaisena säiliöstä ruiskutusventtiileihin, kaasuttimeen tai moottorin ruiskutuspumppuihin. Näin ollen ne varmistavat, että polttoainetta pääsee moottoriin oikea määrä. Jos autosi polttoainepumppu on viallinen, voit vaihtaa sen nopeasti täältä.

10% alennusta MP-vaatteista ADRENALINE

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Polttoainepumput.

Kaikki valmistajat

Miten polttoainepumppu on rakennettu?

Polttoainepumpun rakenne vaihtelee ajoneuvon mukaan. Nykyään polttoainepumppu on useimmiten sähkökäyttöinen, ja vain muutamissa perinteisissä dieseljärjestelmissä käytetään vielä mekaanisesti toimivia pumppuja, jotka perustuvat syrjäytysperiaatteeseen. Polttoainepumppu sijaitsee joko polttoainesäiliön läheisyydessä tai säiliössä, mikä varmistaa polttoaineen virtauksen sähköisen voimansiirron läpi. Näin voitelet ja jäähdytät sähköisen polttoainepumpun samanaikaisesti ilman tulipalon vaaraa. Polttoainepumpun asiaankuuluvien osien ylikuumenemisen tai kipinöinnin vaaraa ei ole ilman syrjäyttämisen ja tarvittavan hapen palamisen vuoksi.

Mitä tapahtuu, jos polttoainepumppu vikaantuu?

Jos polttoainepumppu vikaantuu, ajoneuvo ei ole enää liikennekelpoinen. Se pysähtyy, minkä vuoksi polttoainepumppujen on oltava erittäin luotettavia. Polttoainepumppujen toiminta-aika ilman vikoja on yleensä 5 000-10 000 tuntia.

Millaisia polttoainepumppuja on olemassa?

Polttoainepumppuja on useita eri tyyppisiä, ja niiden virtausnopeudet vaihtelevat. Jotkin ajoneuvojen moottorit tarvitsevat vain pieniä määriä polttoainetta, mutta polttoainepumppuja asennetaan myös moniin muihin ajoneuvoihin, kuten lentokoneisiin ja raketteihin, joissa pumppujen on tuotettava valtavia määriä tehoa. Kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa on usein kalvopumput, joiden syöttöpaine on 0,15-0,40 bar. Ruiskutusmoottori vaatii korkeampaa painetta, erityisesti imusarjan ruiskutuksen yhteydessä. Virtauspumppuja käytetään usein bensiinin pumppaamiseen, kun taas syrjäytyspumppuja käytetään voiteluöljyn pumppaamiseen. Se, kuinka suuri pumppauskapasiteetti on, riippuu säiliön osista ja polttomoottorista.

Useimmissa tapauksissa käyttöpaine on 3-7 baaria ja syöttömäärä 80-250 l/h. Pumpattavan polttoaineen määrä määräytyy polttoainetyypin mukaan. Toimitettu polttoainemäärä pääsee ruiskutusmoottoriin, joka kuluttaa siitä vain pienen osan. Ylimääräinen polttoaine palautetaan säiliöön paluulinjan kautta.

Periaatteessa voidaan erottaa seuraavat polttoainepumput:

  • Syrjäytyspumput
  • Virtauspumput

Siirtopumppuja käytetään pääasiassa dieseljärjestelmissä. Virtauspumppuja käytetään useimmiten bensiinikäyttöisissä ajoneuvoissa, ja niiden teho on pienempi kuin syrjäytyspumppujen. On myös olemassa virtaus- ja syrjäytyspumppujen yhdistelmiä.

Miten polttoainepumpun viat ilmenevät

Polttoainepumpun vikojen ilmeneminen voi vaihdella suuresti. Ensimmäiset merkit ovat moottorin jyskytys tai nykiminen, joka ei välttämättä tapahdu tasaisesti. Moottori saattaa menettää tehoa tai reagoida hitaammin. Nämä muutokset eivät aina viittaa vialliseen polttoainepumppuun. On muitakin mahdollisia syitä, minkä vuoksi on tärkeää määrittää ensin vika ja tarkistaa polttoainepumpun toiminta.

Viallisen polttoainepumpun vaihtaminen

Vaikka polttoainepumppu on suunniteltu toimittamaan autoon polttoainetta koko sen käyttöiän ajan, se ei ole immuuni vioille ja vaurioille. Jos sinulla on tietyt perustiedot, voit vaihtaa polttoainepumpun itse. Ensinnäkin tarvitaan nostolava, ja sinulla pitäisi olla tarvittavat työkalut käsillä. Erityisesti mekaanisissa polttoainepumpuissa, jotka sijaitsevat suoraan moottorissa, on hyvät mahdollisuudet vaihtaa polttoainepumppu sujuvasti itse. Sähköpumput sen sijaan sijaitsevat usein polttoainesäiliössä, eikä niihin pääse niin helposti käsiksi. Jos sinulla on vähän kokemusta, jätä asennus koulutetun erikoisliikkeen tehtäväksi.

Noudata seuraavia ohjeita, jos haluat vaihtaa polttoainepumpun:

  • Ajoneuvon on oltava nostolavalla.
  • Tarkista moottorin ohjaus ja sulake sekä kaikki liitännät varmistaaksesi, etteivät ne aiheuta vikaa. Polttoainepumppua ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos vika johtuu vain viallisesta kaapelista.
  • Jos polttoainepumppu on asennettu polttoainesäiliöön, ota yhteys asiantuntijahenkilöstöön ja pyydä tarvittaessa neuvoja. Useimmissa tapauksissa polttoainepumppu sijaitsee kuitenkin takaistuimen ja polttoaineen täyttökorkin välissä.
  • Varmista, että ajoneuvon akku on irrotettu.
  • Irrota polttoainepumpun polttoaineletkut. Tiivistä letkut niin, ettei polttoainetta pääse enää vuotamaan.
  • Irrota pumpun ohjausjohdot ja virtajohdot.
  • Irrota polttoainepumppu ja puhdista se.
  • Aseta uusi polttoainepumppu paikalleen ja kytke se uudelleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Toimenpiteen jälkeen polttoainepumppu on tarkistettava liitäntöjen tiukkuuden ja asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi.

Suositut polttoainepumpun valmistajat

Motointegratorista löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja ja tarvittavia lisävarusteita. Voit valita ajoneuvoosi sopivan polttoainepumpun useiden eri valmistajien valikoimasta. Suosittuja valmistajia on lueteltu alla:

  • VDO
  • Bosch
  • Pierburg
  • Valeo
  • Meatdoria
  • Magneti Marelli
  • Delphi

Osta polttoainepumppuja verkossa Motointegratorilta

Jos tarvitset uuden polttoainepumpun ajoneuvoosi, löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja, tarvittavia työkaluja tai yksittäisiä pumpun osia. Motointegratorilla on käytössänne yli 5 miljoonan varaosan valikoima. Sinulla on mahdollisuus etsiä polttoainepumppua osanumeron perusteella tai selata kategorioitamme löytääksesi oikean tuotteen. Polttoainepumppujamme on saatavana lähes kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.

Parhaat tuotteet kategoriasta Polttoainepumput

Sijoituskriteerit

Missä polttoainepumppu sijaitsee ajoneuvossa?

Polttoainepumppu sijaitsee polttoainesäiliössä. Sieltä se pumppaa polttoaineen ulos säiliöstä. Samalla se on yhdistetty takaiskuventtiiliin, jotta polttoaine ei pääse valumaan takaisin syöttölinjasta (ei pidä sekoittaa paluulinjaan). Nykyaikaisissa ajoneuvoissa paine määritellään tarkasti ohjausyksikössä. Paikka on joko lähellä säiliötä (aluskatolla) tai myös säiliössä (jossakin aukossa kuten polttoainemittarin anturia varten tai juuri tässä aukossa).

Polttoaineen on päästävä moottoriin säiliöstä, jos kyseessä on bensiinimoottori, samoin kuin jos kyseessä on dieselmoottori. Siksi tarvitaan polttoainepumppu. Käytettävästä polttoaineesta riippuen käytetään erityyppisiä polttoainepumppuja. Vanhoja kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta ne ovat kuitenkin kaikki sähköisiä pumppuja.

Mitä pumppuja käytetään?

Bensiinimoottoreiden polttoainepumput (bensiinipumppu)

Virtauspumppuja käytetään yleensä bensiinimoottoreissa (Ottomoottorit). Ne ovat "huomattavia" lähinnä siksi, että ne toimivat hyvin hiljaisesti. Jos joskus käännät vanhemman ajoneuvon virta-avainta, voit kuulla todella kovaäänisen pumpun tankissa. Nämä ovat syrjäytyspumppuja, sillä niitä käytettiin muutama vuosi sitten asti kaikissa polttomoottoreissa (kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta). Sähkötekniikan kehittyminen on kuitenkin varmistanut, että bensiinimoottorin kanssa voidaan käyttää tehokkaampia virtauspumppuja.

 Polttoainepumput dieselmoottorissa (dieselpumppu)

 Virtauspumpuilla on kuitenkin oikeutuksensa - dieselmoottorissa. Tämä johtuu siitä, että diesel on öljyä ja sen viskositeetti muuttuu lämpötilan vaikutuksesta. Tämä tarkoittaa, että diesel muuttuu viskoosimmaksi esimerkiksi talvella. Viskositeetiltaan korkealle väliaineelle syrjäytyspumppu on parempi valinta.

Millainen on polttoainepumpun huolto?

Bensiinipumput tai dieselpumput ovat huoltovapaita. Ne sijaitsevat ajoneuvon alla säiliön kohdalla. Nykyaikaiset polttoainepumput toimivat yleensä niin luotettavasti, että ne kestävät koko auton käyttöiän. Vanhemmissa ajoneuvoissa on kuitenkin täysin mahdollista, että pumppu lakkaa toimimasta. Tämä johtuu usein korroosiosta ja säiliössä olevasta vedestä (myös vesi kerääntyy säiliöön). Vanhassa autossa olisi siksi järkevää huollattaa koko polttoainejärjestelmä ja puhdistaa säiliö.

Vaiva on kuitenkin valtava. Pumpun vian riski kuitenkin kasvaa yli 7-10 vuotta vanhoissa autoissa, jolloin matka korjaamolle ei välttämättä kannata näin suurta työtä varten. Tällöin on ehdottomasti halvempaa vaihtaa vian sattuessa vain pumppu ja tarvittaessa tyhjentää tankin sisältö kerran (niin että vesi tulee ulos). Säiliöissä on tyhjennystulppa tätä tarkoitusta varten.

Mitä vaurioita polttoainepumppu voi saada aikaan?

Jos polttoainepumppu ei enää toimi, on ensimmäiseksi tarkistettava vastaava sulake. Jos se on palanut, herää kysymys, miksi näin on. Linjoissa voi olla oikosulku tai pistokeliitoksissa voi olla korroosiota. Jos pumppuun on kuitenkin päässyt likaa tai vettä, se on voinut myös takertua ja sähkömoottori on voinut räjähtää. Pumppu on siis tarkistettava vastaavasti - samoin kuin liitännät ja pistokeliitännät korroosion ja katkenneiden johtojen varalta.

Miten polttoainepumppu tyhjennetään?

Alustaan asennetut polttoainepumput on liitetty polttoaineletkujen avulla polttoainelinjaan tai -säiliöön. Joissakin näistä pumpuista voi olla tyhjennystulppa, toisissa taas letkut on yksinkertaisesti irrotettava. Polttoaineen keräämiseksi on ryhdyttävä asianmukaisiin toimenpiteisiin (huomioi ympäristönsuojelu!).

Mitkä pumput olisi asennettava?

Etenkin polttoainepumppujen osalta jotkut auton omistajat turvautuvat usein Kaukoidästä peräisin oleviin halpoihin pumppuihin. Näitä pumppuja, jotka maksavat usein vain murto-osan merkkituotteista, ei suositella. Testit osoittavat kerta toisensa jälkeen, että korkeiden paineiden vuoksi erityisesti näiden pumppujen tiivisteet eivät kestä. Seurauksena on väärä paine, suuri ympäristön saastuminen ja valtava syttymisvaara. Siksi on tärkeää etsiä merkkilaatuisia polttoainepumppuja, jotka täyttävät kaikki asiaankuuluvat vaatimukset.