- Pusty






Ruiskutussuuttimet
(löytyi 1214 tulosta)
Ruiskutussuuttimia kutsutaan myös injektoreiksi. Niiden tehtävänä on varmistaa, että kukin moottori saa ihanteellisen ja oikean annoksen polttoainetta ennen jokaista palamistahtia. Ruiskutussuuttimia käytetään myös dieselmoottoreissa. Tässä tapauksessa niitä kutsutaan kuitenkin yleensä injektoreiksi. Riippumatta siitä, käytetäänkö niitä dieselmoottoreissa vai bensiinimoottoreissa, polttoaineen ruiskutussuuttimia pidetään hyvin usein tarvittavana varaosana.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ruiskutussuuttimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mihin polttoaineensuuttimia käytetään?
Ruiskutussuuttimien tehtävänä on varmistaa, että moottoriin ruiskutetaan aina oikea määrä polttoainetta käyttötilasta riippumatta. Moottorin jokaiselle sylinterille on varattu oikea määrä. Samalla polttoaine sumutetaan. Näin varmistetaan, että se voi palaa optimaalisesti polttokammiossa. Jotta tämä olisi mahdollista, ruiskutussuuttimien on moottorista riippuen säilytettävä tietyn etäisyyden lisäksi myös ihanteellinen ruiskutuskulma.
Ruiskut toimivat sähkömagneettisesti. Ohjausyksikkö laskee ja ohjaa elektroniset impulssit ruiskutussuuttimien avaamiseksi ja sulkemiseksi. Ruiskutussuuttimilla on erityinen rakenne. Ruiskutussuutin koostuu venttiilirungosta. Tämä sisältää magneettikelan ja ohjaimen niin sanottua suutinneulaa varten. Tässä suuttimen neulassa on magneettinen ankkuri. Kun ohjausyksikkö kytkee jännitteen magneettikäämitykseen, suuttimen neula voi nousta istuimeltaan venttiilissä. Tämä prosessi vapauttaa tarkkuusporauksen. Jos jännite loppuu, tämä aukko suljetaan jälleen.
Kun ruiskutussuuttimet ovat auki, tarkkuusreiän läpi kulkeva virtausnopeus on tarkasti määritelty. Tätä varten ohjausyksikkö laskee tämän polttoainemäärän. Samalla ohjausyksikkö laskee, kuinka kauan ruiskutussuuttimen on oltava auki. Näin varmistetaan, että ruiskutussuuttimien kautta ruiskutetaan aina täsmälleen tarvittava määrä polttoainetta. Ruiskutussuuttimen rakenne, mukaan lukien venttiilin istukka ja tarkkuusporaus, takaa polttoaineen optimaalisen sumuttumisen.
Missä polttoaineen ruiskutuslaite sijaitsee ajoneuvossa?
Ruiskutussuutin sijaitsee aina ajoneuvon moottorissa. Jokaisella sylinterillä on oma ruiskutussuutin. Ruiskut toimivat joko imujärjestelmässä tai suoraan sylinterin palotilassa. Tässä yhteydessä puhutaan myös imusarjan ruiskutuksesta tai suoraruiskutuksesta. Nykyaikaisissa moottoreissa on kuitenkin myös imusarjan ruiskutuksen ja suoraruiskutuksen yhdistelmiä.
Diesel- ja bensiinimoottoreiden ruiskutussuuttimet
Jokaisessa ajoneuvossa on ruiskutussuutin. Moottorin jokaisella sylinterillä on yleensä oma ruiskutussuutin. Tämä suorittaa moottorissa toiminnon, jota voidaan verrata vesihanaan. Bensiinimoottorissa sitä kutsutaan myös ruiskutusventtiiliksi, kun taas dieselmoottorissa sitä kutsutaan injektoriksi.
Ruiskutustyypit
Ruiskutussuuttimien eri tyypit on erotettava toisistaan.
- Rei'itetty suutin: Rei'itettyä suutinta käytetään vain moottoreissa, joissa on suoraruiskutus. On olemassa istuinreikäsuuttimia ja umpireikäsuuttimia.
- Pumppusuutin: Tässä suuttimessa ruiskutussuutin on yhdistetty yksivirtauspumppuun. Tämä minimoi polttoaineen paineletkujen aiheuttamat häiriöt koko järjestelmään.
- Pintle-suutin: Tätä ruiskutussuutintyyppiä käytetään yleensä moottoreissa, joissa on esikammio tai pyörrekammio. Tappi sulkee ruiskutusreiän tässä, kun ruiskutussuutin suljetaan.
Ruiskutussuuttimien tarkistus ja vaihto
Ruiskutussuuttimet ovat kaikkein haavoittuvimpia komponentteja. Periaatteessa voidaan sanoa, että mitä tarkempi ruiskutussuuttimen tekniikka on, sitä herkempi se on. Ruiskutussuuttimen reiät ovat erittäin hienoja ja voivat sulkeutua nopeasti. Tämä voi johtua esimerkiksi huonosti suodatetusta polttoaineesta. Muita syitä ruiskutussuuttimien vikaantumiseen tai rajoitettuun toimintaan voivat olla seuraavat:
- ruiskutussuuttimen suodatinseula on tukkeutunut saastuneesta polttoaineesta;
- ohjausyksikköön johtava kaapeli on katkennut;
- poistoaukko on tukossa;
- neulaventtiili ei voi sulkeutua kunnolla, koska pienimmätkin epäpuhtaudet tukkivat sen;
- kelassa on oikosulku.
Viallinen injektori on vaihdettava varaosaan mahdollisimman pian. Esimerkiksi palamatonta polttoainetta voi joutua joko hiukkassuodattimiin tai katalysaattoriin. Tämän seurauksena ne voivat vaurioitua. Yleensä ruiskutussuuttimien vaihtoa varten on syytä käydä korjaamolla. Jos sinulla on vanhempi ajoneuvo, voit kokeilla ensin ruiskutussuuttimien puhdistamista. Tätä varten on käytettävä ajoneuvon valmistajan erityisesti suosittelemia ruiskutussuuttimien puhdistusaineita.
Suosittuja polttoaineen ruiskutuslaitteiden valmistajia
Polttoainesuuttimet ovat erittäin herkkiä osia, ja ne on usein vaihdettava varaosiin. Tästä syystä myös polttoainesuuttimien valmistajia on monia suosittuja. Nämä ovat:
- BOSCH
- VDO
- MAGNETI MARELLI
- DELPHI
- DENSO
- DIESEL REMAN
- WUZETEM
Osta polttoainesuuttimia verkossa Motointegratorilta
Tarvitsetko ajoneuvoosi uuden polttoainesuuttimen? Silloin Motointegrator on oikea paikka sinulle. Meidän avullamme et hyödy ainoastaan alhaisista hinnoista, vaan myös tarvitsemiesi varaosien salamannopeasta toimituksesta. Tarjoamme myös ilmaisen palautuksen. Toimitus toimitetaan sinulle 2-4 arkipäivän kuluessa. Asiantunteva asiakaspalvelumme on aina valmiina vastaamaan kaikkiin ruiskutussuuttimia koskeviin kysymyksiin.