Matkatavaroiden kuljetus

Jarrujohdot

(löytyi 3906 tulosta)

Jarrujohdoilla on tärkeä tehtävä ajoneuvossa. Ne siirtävät hydraulipaineen pyöräjarruihin jarrunesteen avulla. Jarruputket ja jarrujohdot erotetaan toisistaan. Kuluminen ja materiaalin väsyminen ovat yleisiä vikojen syitä. Esimerkiksi roiskevesi ja suola aiheuttavat korroosiota johdoissa. Ilmassa oleva otsoni, mutta myös martenin puremat aiheuttavat vahinkoa tälle komponentille. Voit pienentää korjauskustannuksiasi ostamalla komponentin edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jarrujohdot.

Kaikki valmistajat

Mitä ovat jarruputket?

Jarrujohdot siirtävät hydraulista painetta pyörän jarruihin jarrunesteen avulla. Kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, jarrupääsylinteriin syntyy hydraulipaine. Tämä paine on siirrettävä jarrunesteen avulla pyörän jarruihin, jotta jarruvoima voi syntyä. Tämä tapahtuu jarrulinjojen kautta.

Jarruputkien tyypit

Jarruputket ja jarruletkut erotetaan toisistaan.

Jarruputket

Jarruputket on valmistettu teräksestä ja ne ovat jäykkiä. Sinkki- tai muovipinnoite suojaa niitä korroosiolta. Jarruputket sijaitsevat moottoritilassa korin alla tai pyöräkoteloissa - kaikkialla, missä ne eivät voi liikkua. Jarruputket eroavat toisistaan niiden käyttötarkoituksesta riippuen muodon, pituuden, halkaisijan ja liitäntäkappaleen mukaan.

Jarruletkujohdot

Jarruletkujohdot yhdistävät joustavasti jarruputket ja pyörän jarrut. Ne välittävät hydraulipaineen jarrusatuloihin ja pyöränsylintereihin. Yleensä ne koostuvat erityisestä sisä- ja ulkokumista ja niiden välissä olevasta monikerroksisesta kangasvälikappaleesta.

On kuitenkin olemassa myös jarruletkujohtoja, jotka on koteloitu teräspunokseen. Nämä ovat erityisen kestäviä ja laajenevat vähemmän korkeammassa jarrupaineessa. Tämän seurauksena jarrupolkimen painekohta on tarkempi ja jarrutusprosessi voidaan määritellä tarkemmin.

Viallisen jarruputken havaitseminen

Jarrujohdoilla on tärkeä tehtävä: niiden on siirrettävä kuljettajan tai jarrujen ohjausjärjestelmän tuottama hydraulipaine pyörän jarruihin ilman viiveitä tai häviöitä. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jarrujärjestelmä toimii asianmukaisesti.

Jos letkut ovat vaurioituneet tai huokoiset, kosteus voi päästä jarrujärjestelmään ulkopuolelta. Jarrunesteeseen voi muodostua höyrykuplia ja jarrutusteho voi heikentyä. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa jarrujen täydelliseen pettämiseen. Jarruletkujohdot ja jarruputket on siksi tarkastettava säännöllisesti.

Viallisen jarruputken oireita ovat:

  • Jarrunesteen taso on laskenut.
  • Jarrutustehon menetys on lisääntynyt tai jarrutustehoa ei ole.
  • Lattialla on jarrunesteen aiheuttamia tahroja.
  • Jarruputket ovat märät.
  • Jarrun merkkivalo palaa.
  • Jarrutusmatka on pidempi.
  • Poljin nousee ylös, kun jarrua käytetään.
  • Jarrupoljin voidaan painaa pysähtymiseen asti.

Voit tunnistaa vuotavan jarrunesteen kellertävistä läiskistä ja öljyä muistuttavasta syövyttävästä hajusta.

Viallisen jarruputken syyt

Jarruletkujohdot ja jarruputket altistuvat luonnolliselle kulumiselle ja materiaalin väsymiselle. Erityisesti talvella suola ja roiskevesi aiheuttavat jarruputkissa jonkin verran korroosiota. Myös eläinten puremat ja tiesuola voivat vahingoittaa jarruputkia.

Viallisen jarruputken vaihtaminen tai korjaaminen

Koska jarruputket ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä osia, asiantuntijan on vaihdettava vialliset jarruputket. Asiantuntija määrittää ensin, missä vuoto tarkalleen ottaen sijaitsee. Kyseinen osa on vaihdettava. Tätä varten asiantuntija tyhjentää ensin jarrunesteen. Vasta sitten hän voi purkaa kyseisen linjan.

Riippuen siitä, missä vuotava jarruputki sijaitsee, työtä voi olla tarpeen tehdä enemmän. Jos se on vaikeasti saavutettavassa paikassa, voi olla tarpeen purkaa alustan lisäksi myös säiliö tai taka-akseli. Kun uusi jarrujohto on taivutettu muotoonsa ja varustettu uusilla lisävarusteilla, se voidaan asentaa. Tämän jälkeen jarrujärjestelmä täytetään uudella jarrunesteellä ja tyhjennetään erityisellä jarrunpoistolaitteella.

Vuotavien jarruputkien vaihtokustannukset

Kustannukset voivat vaihdella ajoneuvosta ja vahingosta riippuen. Korjaamot valmistavat uuden jarruputken usein käsityönä, eli se taivutetaan ja laipoitetaan. On kuitenkin olemassa myös valmiiksi taivutettuja jarruputkia. Työpaja päättää yksilöllisesti, mikä vaihtoehto on sopiva. Voit odottaa maksavasi 20-80 euroa riviltä. Lisäksi tulevat uuden jarrunesteen kustannukset, jotka ovat noin 20-50 euroa, ja jarruputken vaihtamiseen tarvittavan työajan kustannukset. Se vaihtelee yhdestä kahteen tuntiin ja voi olla jopa 80 euroa tunnilta. Tämä tarkoittaa, että jarruputken vaihtaminen voi maksaa 120-300 euroa.

Osta jarruputket verkossa kohtuulliseen hintaan

Jarrujohdot ovat yksi ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeistä osista. Siksi ne on tarkastettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos ne ovat viallisia. Jarruputkiston viat voi tunnistaa muun muassa jarrutustehon heikkenemisestä tai jopa jarrutustehon puuttumisesta, jarrunesteen aiheuttamista kosteista kohdista lattialla, polkimen liikkeen lisääntymisestä jarrutettaessa ja jarrunesteen tason laskusta. Jarruputki on silloin korjattava tai vaihdettava.

Jarruputkien korjaamisen tai vaihtamisen kustannukset eivät ole vähäpätöiset. Voit vähentää kustannuksia ostamalla uudet jarruputket verkosta ja teettämällä niiden asennuksen erikoisliikkeessä. Trusted-Shops-sertifioidusta verkkokaupastamme Motointegratorista löydät teräspunosjohdot, levenevät jarrujohdot, Magura-jarrujohdot ja paljon muuta.

Parhaat tuotteet kategoriasta Jarrujohdot

Sijoituskriteerit

Jarruletku TRW PHB530
Jarruletku TRW PHB5308,14 €Tuotteen metr hinta: 14,94
Ei ole saatavilla
Jarrujohto WP WP-111
Jarrujohto WP WP-1113,13 €Tuotteen metr hinta: 10,43

Jarrujohdot

Hydraulinen jarru on henkilöautojen standardi. Jarruneste on johdettava letku- ja virtajärjestelmän kautta. Jarrujohdot määrittävät pääosan jarrupääsylinterin ja pyöräjarrun välisestä yhteydestä. Seuraavassa vastaamme jarrujohtoja koskeviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Hydraulisen jarrun toiminnallinen rakenne

Kuljettaja käyttää painetta jarrupolkimen avulla. Tämä aktivoi jarrupääsylinterin mäntää, joka sijaitsee yleensä moottoritilan laipassa jarrutehostimen edessä. Tämä työntää jarrunestettä, jota ei voi puristaa, jarruputkiston kautta pyörän jarrusylintereihin rumpujarrussa pyörän jarrusylinteriin ja levyjarrussa jarrusatulaan. Pyörien ja korin välissä on jousitus. Tämä tarkoittaa, että jousituksen alapuolella oleva massa ei vaimennu ja yläpuolella oleva massa vaimennetaan.

Tästä voidaan päätellä, että pyörät ja kori liikkuvat toisistaan riippumatta. Etuakselilla on myös ohjaus. Siksi pyörien jarrusylintereiden ja korin alapuolella olevien jarruputkien välillä on joustavat jarruletkut. Kumiletkut ovat vakiovarusteena, mutta lisävarusteena on saatavana myös teräsjoustoletkuja. Jarruletkujärjestelmä on aluksi kaksiosainen, eli jarrupiirejä on kaksi: vasen etuosa muodostaa jarrupiirin oikean takaosan kanssa ja oikea etuosa vasemman takaosan kanssa.

Kaksi johtoa on siis kuljettava taka-akselille ja kaksi johtoa etuakselille. Usein molemmat jarrulinjat johtavat siis ensin pois pääjarrusylinteristä, ja lähimmässä tai optimaalisimmassa kohdassa on T-kappale, joka jakaa yhden jarrupiirin jarrulinjan kahtia. Myös jarrujohdot on jaettu. Ne katkaistaan palasiksi lähinnä silloin, kun on tehtävä mutka. Ne jaetaan usein myös komponentin mukaan, mutta tämä on taas tarpeen jousitettujen ja jousittamattomien massojen vuoksi (esim. taka-akselin jarrujohdot).

Mistä materiaalista jarrujohdot on valmistettu?

Jarrujohtojen päämateriaaleiksi ovat nykyään nousseet tietyt metalliseokset, kuten kupari-nikkeli- ja alumiiniseokset. Teräksiset jarruputket ovat pikemminkin poikkeus. Näiden seosten etuna on, että ne ovat hyvin pehmeitä ja siksi helposti taivutettavissa.

Miten jarrujohtoja taivutetaan?

Olet varmasti jo yrittänyt taivuttaa letkua - vaikka se olisi ollut vain muovinen puutarhaletku. Joka tapauksessa olet varmasti huomannut, että putkea tai letkua voi taivuttaa vain vähän ennen kuin se taipuu. Näin käy myös jarrujohdoille, jos niitä on taivutettava tiettyä sädettä suuremmaksi. Silloin jarrujohto ikään kuin lukkiutuu, eikä jarrunestettä pääse kulkemaan.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Tällöin jarrutusvaikutus pyrkii kohti nollaa. Siksi jarrujohtojen taivuttamiseen käytetään jarruletkujen taivuttimia. Jarrujohtojen taivuttimissa on rullat, joissa on pyöreä ura. Nämä urat sopivat eri jarruletkujen halkaisijoihin. Silloin jarrujohto voidaan taivuttaa varovasti tällaisella taivutuslaitteella.

Minkä kokoisia ja kierteisiä jarruletkuja on olemassa?

Ennen tätä jarrujohto on kuitenkin laipoitettava. Jarrujohtoon työnnetään liitosmutteri tai liitosruuvi (joka on ontto putken poikkileikkauksessa). Sitten putken pää puristetaan helmaksi - eli laipoitetaan. Laippauksella on kaksi tehtävää: se pitää jarruputken ruuvin tukevasti kiinni putkessa ja se tiivistää liitoksen pehmeän seoksen ansiosta, joka kirjaimellisesti liukenee.

Yhteyksiä on useita: Jarrupyörän jarrusylinteriin tai venttiileihin ja pääjarrusylinteriin pulttaamista varten. Tavanomaiset kierrekoot ovat:

  • - 4,75 mm (3/16 tuumaa).
  • - 5 mm
  • - 6 mm
  • - 8 mm
  • - 10 mm

 

Kierrekoot (hienokierre) vastaavat jarruputkien, liittimien ja sovittimien kokoja.

Miten estät korroosion jarrujohdoissa?

Tässä on tehtävä ero. Jarruletku voi nimittäin syöpyä sekä sisältä että ulkoa. Jotta jarrujohdot eivät ruostuisi sisältäpäin, jarruneste on vaihdettava viimeistään kahden vuoden välein. Muuten syntyy pistekorroosiota, joka voi alkaa kaikista venttiileistä ja männistä (ABS-lohkosta jarrupaineensäätimeen, jarrupääsylinteriin ja pyöräjarrusylinteriin).

Ulkopuolelta katsottuna kyse on pääasiassa suoloista, jotka reagoivat kemiallisesti metalliseosten kanssa ja johtavat hapettumiseen. Tämä näkyy kauniisti alumiinivanteissa tai avoimissa kupariputkissa. ensin korroosio on poistettava. Ensinnäkin korroosio on poistettava. Käytetään lankaharjaa, jonka täytön on vastattava metalliseosta. Kupariputkeen siis kuparilankaharja, alumiiniin alumiinirimalla, teräkseen teräsrimalla.

Muuten jalompi metalli reagoi myös vähemmän jalon metallin kanssa. Myös hienoa hiekkapaperia voidaan käyttää. Kun jarruputki on täysin puhdistettu korroosiosta, on käytettävä korroosiosuojaa. Voit käyttää joko tähän tarkoitukseen hyväksyttyä öljyä. On myös olemassa vahamaisia tuotteita, joita voidaan suihkuttaa päälle. Vaihtoehtona ruostesuojalle on myös muovipinnoitettuja jarrujohtoja. Jos sinulla ei ole muuta käsillä, voit myös päällystää puhdistetun jarrulinjan rullalaakerirasvalla. Tämä rasvaa myös liitokset.

Vaihdetaanko jarrujohdot kokonaan vai vain osittain?

Jarruletkuja ei tarvitse vaihtaa kokonaan. Riittää, että vaihdat vain tuhoutuneen tai syöpyneen osan. Tähän tarkoitukseen voidaan käyttää myös sovittimia pitkän jarruljohdon kokoamiseksi. Jarruputkien uusimisen tulisi kuitenkin antaa vain kokeneiden asiantuntijoiden tehtäväksi. Sen lisäksi, että jarruputkien työstöön ja käsittelyyn tarvitaan laaja tietämys, jarru on sen jälkeen tyhjennettävä.

Puhumattakaan erilaisista erikoistyökaluista, kuten jarrujohtojen avaimista, joita tarvitset. Lisäksi jarrujohtojen taivuttamiseen ja puhaltamiseen tarvitaan todella laadukkaita työkaluja. Halpatuotteilla työn tulos on usein vain puutteellisesti riittävä, vaikka asiantuntijakin voi tietää tämän vain suurella vaivalla. Tämä pätee esimerkiksi silloin, kun puhalletaan ja tästä ei tule kunnolla tiukkaa.