Raitisilmasuodattimet

Kampiakselit ja kiinnitysosat

(löytyi 303 tulosta)

Kampiakseli on moottorin välttämätön osa. Se saa käyttövoimansa männästä ja välittää voiman vauhtipyörään, joka puolestaan laittaa vaihteiston hammaspyörät liikkeelle. Kampiakselit siirtävät moottorin energian akseleille. Kampiakselin vaurioituminen on suhteellisen harvinaista, varsinkin nykyaikaisissa autoissa, mutta silloin se on vakavaa. Motointegratorista voit tilata kampiakselit ja tarvikkeet helposti verkossa.

Varaosat BREMBO

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kampiakselit ja kiinnitysosat.

Kaikki valmistajat

Mitä kampiakselit ovat ja mikä niiden tehtävä autossa on?

Kampiakseli koostuu useista kampiakseleista, ja sillä on moottorissa hyvin erityinen tehtävä. Männät siirtävät voimat kiertokankeen. Kampiakselit vaimentavat nämä voimat ja muuttavat ne vääntömomentiksi. Tämä vääntömomentti siirretään vaihteistoon kytkimen kautta.

Kampiakseleita voidaan erottaa toisistaan. Kampiakselin rakenne on ratkaiseva eron kannalta. Esimerkiksi V8-moottoreissa on usein ristikkäisiä kampiakseleita. Tälle on ominaista kampiakselin tapin 90° tai 270°:n siirtymä tavanomaisen 180°:n sijasta, kuten tasakampiakselilla.

Kampiakselit koostuvat eri osista: akselipesät ja kampiakselit, kampikammiot ja vastapainot.

Mitä tapahtuu, jos kampiakseli on viallinen?

Kampiakselit voivat vaurioitua ajan myötä. Mahdollisia ovat esimerkiksi rikkoutuminen tai epätasapaino. Lisäksi kampiakseleissa on useita osia, joihin voi myös vaikuttaa. Näitä ovat esimerkiksi laakerit, venttiilit ja tiivisterenkaat.

Tällaiset vahingot eivät kuitenkaan ole kovin yleisiä. Koska kampiakselilla on keskeinen tehtävä moottorin energian muuntamisessa liikkeeksi, vaurio voi heikentää ajoneuvon liikennekelpoisuutta. Se voi vaikuttaa myös turvallisuuteen.

Kampiakselin vikojen yleiset syyt

Yksi mahdollinen syy auton kampiakselin vaurioitumiseen on moottorin liian korkea kierrosluku. Tällöin kampiakselin katkeaminen tai irtoaminen on mahdollista. Tämä koskee erityisesti vanhempia ajoneuvoja, joihin on asennettu vähemmän elektroniikkaa moottorin valvomiseksi ja tarvittaessa polttoaineen syötön rajoittamiseksi moottorin suojaamiseksi.

Toinen mahdollinen syy on öljyn puute. Kampiakseliin kuuluu erilaisia laakereita. Nämä ovat kiertokangen laakerien lisäksi myös päälaakerit. Jos öljyä ei ole riittävästi, laakerit vaurioituvat, mikä vaikuttaa kampiakselin toimintaan. Tämä puolestaan vaikuttaa pääasiassa ajoneuvoihin, joissa ei ole turboahtimia. Syy: öljyn puute vaurioittaa kampiakselia kauemmin kuin turboahtimen vaurioituminen.

Viallinen kampiakseli: nämä oireet ovat tyypillisiä

Useat oireet voivat viitata kampiakselin ongelmiin. Etsi näitä merkkejä:

  • Huomaat moottorin lisääntynyttä tärinää.
  • Kuulet koputusääniä.
  • Moottoria käynnistettäessä ilmenee ongelmia - moottori ei käynnisty, pitää kovaa ääntä tai ei muuten toimi.
  • Moottorin kierrosluvun myötä kuuluva melko kirkas koputusääni viittaa vialliseen kiertokangen laakeriin.
  • Itse kampiakselin laakerin ongelmat näkyvät moottorin ääninä, joita esiintyy moottorin kierrosluvusta riippumatta.

Jos epäilet, että autosi kampiakselissa on vikaa, käy mahdollisimman pian erikoistuneessa korjaamossa. Yleensä ongelmaa ei voi korjata itse. Tämä johtuu siitä, että korjauksen aikana on irrotettava ja purettava useita moottorin osia. Ajamista ei saa jatkaa rikkinäisellä kampiakselilla. Moottoriin ja akseleihin kohdistuu suuri vaara paljon laajemmista vaurioista.

Kampiakselin korjaus ja kustannukset

Korjausmenettely ja kustannukset riippuvat vauriotyypistä. Jos kampiakseli on rikkoutunut, vain osan vaihtaminen on järkevää.

Tarkka työ on usein tarpeen, erityisesti laakerivaurioiden yhteydessä. Erikoiskorjaamot voivat hioa kampiakselin ja siten korjata kampiakselin nastojen vauriot. Kampiakselit vaativat tällöin usein lämpökäsittelyä niiden kovettamiseksi.

Kampiakselin laakerit voidaan vaihtaa suhteellisen helposti. Tätä varten laakerit irrotetaan moottorista ja korvataan uusilla osilla. Kaikki kampiakselin laakerin viat edellyttävät kuitenkin ympäröivien osien tarkkaa tarkastusta mahdollisten seurannaisvaurioiden varalta.

Joskus myös kampiakseli kärsii epätasapainosta. Tällöin on pohdittava tapauskohtaisesti, onko korjaus vai vaihto järkevää. Erikoiskoneiden ja asiantuntevan tietotaidon avulla ongelma voidaan korjata asianmukaisesti varustetuissa korjaamoissa, mutta kustannukset ovat huomattavat. Hiontaan, lämpökäsittelyyn jne. liittyvien suurten ponnistelujen vuoksi korvaaminen on usein halvempaa. Kustannusten säästämiseksi voit tilata oikean varaosan etukäteen verkosta ja tuoda sen korjaamolle vaihdettavaksi.

Tilaa kampiakselit ja tarvikkeet verkossa Motointegratorilta

Motointegratorista voit tilata kampiakselit ja lukuisat lisävarusteet helposti verkossa. Tilaa Flatplane-kampiakseli tai Simson-kampiakseli ja valitse useiden eri valmistajien valikoimasta. Voit myös tilata laajoja lisävarusteita, kuten öljytiivisteitä, välilevyjä, hihnapyöriä ja paljon muuta.

Motointegratorilta tehdyissä tilauksissa voit luottaa korkeaan laatuun ja reiluihin hintoihin. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman varaosia ja tarvikkeita kaikkiin yleisiin merkkeihin ja malleihin. Hyödy ainutlaatuisesta palvelulaadustamme: salamannopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa, mutkaton palautus ja asiantunteva, erikoistunut asiakaspalvelumme.

Parhaat tuotteet kategoriasta Kampiakselit ja kiinnitysosat

Sijoituskriteerit