- Pusty






Polttoainesuodattimet
(löytyi 2436 tulosta)
Moottori toimii optimaalisesti vain, jos myös tarvittava polttoaine pääsee moottorin palotilaan täysin puhtaana ja ilman epäpuhtauksia. Tästä syystä jokaisessa polttomoottorilla varustetussa ajoneuvossa on vähintään yksi polttoainesuodatin. Siksi se on erittäin tärkeä osa moitteettomasti toimivan moottorin kannalta, ja se voi vaikuttaa moottorin käyttöikään.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Polttoainesuodattimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mihin polttoainesuodattimia käytetään?
Ei ole väliä, minkä tyyppistä polttoainetta käytetään. Dieselautot tarvitsevat dieselpolttoainesuodattimen, kun taas bensiinimoottoriautot tarvitsevat vastaavan polttoainesuodattimen bensiinimoottoreita varten. Suodattimen tehtävänä on suodattaa pienimmätkin likapartikkelit polttoaineesta. Polttoainesuodatin voi myös poistaa vettä polttoaineesta.
Vaikka tavalliset polttoaineet olisivat erittäin korkealaatuisia, on silti mahdollista, että säiliöön pääsee vettä tai likaa. Tällä voi tietyissä olosuhteissa olla vakavia seurauksia. Erityisesti vanhempien moottoreiden kaasuttimet ja nykyaikaisten ajoneuvojen moottoreiden polttoaineen ruiskutusjärjestelmät toimivat erittäin luotettavasti vain, jos polttoaine on myös todella puhdasta. Tästä syystä on olemassa polttoainesuodattimia, jotka suodattavat polttoaineesta joko vettä tai likapartikkeleita. Kaikenlaiset likahiukkaset voivat aiheuttaa kulumista ja tukkia polttoaineen käsittelyjärjestelmän reiät. Vesi taas voi aiheuttaa korroosiota polttoaineen ruiskutusjärjestelmään. Molemmat polttoaineen epäpuhtaustyypit aiheuttavat tärkeiden komponenttien vikaantumisen. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa moottorin pysähtymiseen. Polttoainesuodattimilla on näin ollen erittäin tärkeä ja usein aliarvioitu merkitys käyttöturvallisuuden kannalta.
Saatat ihmetellä, miten on mahdollista, että vettä pääsee säiliöön. Tämä on melko helppo selittää. Nykyään autoihin asennetaan pääsääntöisesti muovisäiliöitä. Monissa autoissa ja malleissa on kuitenkin edelleen metallisäiliö. Tankatessasi sinun on aina avattava tankki huoltoasemalla. Säiliöön pääsee vain hyvin viileää polttoainetta huoltoaseman maanalaisista säiliöistä. Varsinkin lämpiminä kuukausina viileän polttoaineen on jäähdyttävä ja vapautettava kosteutta prosessin aikana. Näin säiliöön voi muodostua kondenssia. Polttoainesuodattimen on myöhemmin suodatettava luotettavasti pois juuri tämä kondensaatio.
Missä polttoainesuodattimet sijaitsevat ajoneuvossa?
Polttoainesuodattimet sijaitsevat yleensä omassa kotelossaan. Tämä kotelo on integroitu moottoriin.
Onko jokaisessa ajoneuvossa polttoainesuodatin?
Jokaisessa polttomoottorilla varustetussa ajoneuvossa on vähintään yksi polttoainesuodatin. Ei ole väliä, käytetäänkö polttomoottorin toimintaan bensiiniä vai dieseliä.
Polttoainesuodattimien tyypit
Polttoainesuodattimia on saatavana eri malleja. Saatavilla on seuraavat polttoainesuodatinmallit:
- Spin-on-polttoainesuodattimet: Spin-on-polttoainesuodattimet ovat aina yksi yksikkö. Tämä yksikkö koostuu suodattimesta ja kotelosta. Huoltotöiden tai viallisen polttoainesuodattimen yhteydessä koko laite vaihdetaan.
- Polttoainesuodattimen elementit: Myös nämä polttoainesuodattimet sijaitsevat omassa kotelossaan. Tämä on myös integroitu moottoriin. Elementit voidaan kuitenkin vaihtaa yksitellen.
- Polttoainesuodattimet: Tämäntyyppiset polttoainesuodattimet on sijoitettu polttoainelinjaan. Tässäkin tapauksessa suodatinelementit ja kotelo muodostavat kokonaisuuden. Jos vaihto on tarpeen, vaihdetaan koko yksikkö.
Viallisen polttoainesuodattimen vaihtaminen
Viallista polttoainesuodatinta ei korjata. Se korvataan aina uudella. Jotkin merkit viittaavat siihen, että suodatin on viallinen:
- Moottori ei enää tuota täyttä tehoa.
- Polttoaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
- Moottori alkaa nykiä ylämäkeen ajettaessa.
- Moottoria on vaikea käynnistää tai se sammuu.
- Ajoneuvon nivelletyissä osissa voi olla polttoainetahroja.
Näihin viallisen polttoainesuodattimen merkkeihin voi olla useita syitä. Yleisimpiä ovat:
- Moottori on käynyt tyhjäkäynnillä hyvin pitkään.
- Polttoaine ei vastaa standardeja ja on huonolaatuista.
- Polttoainesuodatinta ei ole asennettu oikein.
- Polttoainejärjestelmään on kertynyt paljon likapartikkeleita.
Jos sinulla on tarvittavat työkalut, voit vaihtaa polttoainesuodattimen itse. Mutta ennen kuin aloitat sen muuttamisen, on tehtävä tarvittavat valmistelut. Tähän kuuluu myös se, että sinulla on sammutin valmiina. Vaihdon tulisi tapahtua myös paikassa, joka on hyvin tuuletettu. Muista minimoida polttoainejärjestelmän paine ja irrottaa akku.
Suositut polttoainesuodattimien valmistajat
Kuten muitakin ajoneuvon varaosia, myös polttoainesuodattimia valmistetaan useilta eri valmistajilta. Valikoimassamme on esimerkiksi seuraavien valmistajien varaosapolttoainesuodattimia:
- Mann-suodatin
- Knecht suodatin
- Herth & Buss
- Mahle
- Hengstin suodatin
- Magneti Marelli
- Delphi Technologies
- Valeo
- Kolbenschmidt
Osta polttoainesuodattimia verkossa Motointegratorilta
Valikoimassamme on noin viisi miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Löydät oikean polttoainesuodattimen malliisi helposti ja kätevästi hakusivun tai verkkokauppamme vastaavan luokan kautta.
Parhaat tuotteet kategoriasta Polttoainesuodattimet
Mitä polttoainesuodattimia on olemassa?
Polttoainesuodattimen tehtävä on niin tärkeä, että se on suunniteltu päävirtaussuodattimeksi kaikissa moottorityypeissä (sekä diesel- että bensiinimoottoreissa). Polttoainesuodattimia on jopa neljä erilaista:
- sisäiset polttoainesuodattimet
- suodatinpatruunat
- esisuodattimet
- esisuodattimet, joissa on tyhjennys säiliössä
Esisuodatin polttoainejärjestelmässä
Jälkimmäisellä polttoainesuodattimella on vähäinen merkitys, eikä sitä asenneta kaikkiin ajoneuvoihin. Esisuodattimia kutsutaan usein myös lapiosuodattimiksi tai näkölasisuodattimiksi. Niitä on saatavana sekä diesel- että bensiinimoottoreihin, mutta ne ovat yleisempiä dieselmoottoreissa - erityisesti hyötyajoneuvoissa. Suodatuksen lisäksi tehtävänä on myös silmämääräinen tarkastus, sillä se antaa hyvin informatiivisen indikaattorin pääsuodattimen kunnosta. Kyseessä on joko suodatinpatruuna tai pieni suodatin näkölasissa.
Järjestelmän pääpolttoainesuodatin
Mitä tapahtuu, jos polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu pitkään aikaan? Mitkä ovat tukkeutuneen polttoainesuodattimen vaarat?
Vesi järjestelmässä merkitsee hyvin erityistä ongelmaa: se voi puristua, joten se johtaisi nykyaikaisten moottoreiden korkeilla paineilla vaadittujen paineiden suureen toleranssiin. Lisäksi vedellä on tietenkin huomattava vaikutus polttoaineen palamiseen, syttyminen ei ole enää optimaalista.
Polttoainejärjestelmässä olevat likahiukkaset
Likahiukkaset (esimerkiksi ruostehiukkaset, jotka johtuvat säiliön korroosiosta, sillä myös täällä on vettä) aiheuttavat myös suuren riskin huonontaa palamista merkittävästi. Polttoainesuuttimien toleranssit ovat 0,002-0,003 mm. Hyvinkin pieni hiukkanen voi osittain tukkia suuttimen. Tämä vaikuttaa kyseiseen sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrään, ruiskutuspaineeseen, ruiskutusmäärään ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä ruiskutuskuvioon. Kaikki nämä tekijät huonontavat palamista kokonaisuudessaan merkittävästi.
Mitkä ovat liian vanhan polttoainesuodattimen sivuvaikutukset?
Virhe suodattimen vaihdossa: Miten päin polttoainesuodatin pitäisi asentaa?
Virhe suodatinta vaihdettaessa: ilmaa järjestelmä
Varsinkin ne, joilla oli vanha diesel tavallisella ruiskutuksella, tuntevat vielä dieselmoottoreiden ongelman. Nykyään suoraruiskutus (pumppu/suutin, common rail) on jo pitkään ollut standardi. Suodattimen vaihdon jälkeen järjestelmät on tuuletettava, minkä vuoksi ajoneuvoissa on myös suodattimen kohdalla tuuletusjärjestelmä.
Jos ilmamäärä on liian suuri, järjestelmä ei välttämättä saa ilmaa ulos välittömästi. Korjaamokäsikirjaa on kuitenkin noudatettava tarkasti, erityisesti nykyaikaisissa suoraruiskutusmoottoreissa. Näissä nykyaikaisissa moottoreissa on korkeapainepumppu. Jos tämä toimii ilman voitelupolttoainetta, se voi tuhota sisällä olevia komponentteja. Eri valmistajien korjaamo-ohjeita on siis noudatettava.