Erikoistarjous - pakettiauto

Polttoainesuodattimet

(löytyi 2436 tulosta)

Moottori toimii optimaalisesti vain, jos myös tarvittava polttoaine pääsee moottorin palotilaan täysin puhtaana ja ilman epäpuhtauksia. Tästä syystä jokaisessa polttomoottorilla varustetussa ajoneuvossa on vähintään yksi polttoainesuodatin. Siksi se on erittäin tärkeä osa moitteettomasti toimivan moottorin kannalta, ja se voi vaikuttaa moottorin käyttöikään.

10% alennusta MP-vaatteista ADRENALINE

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Polttoainesuodattimet.

Kaikki valmistajat

Mihin polttoainesuodattimia käytetään?

Ei ole väliä, minkä tyyppistä polttoainetta käytetään. Dieselautot tarvitsevat dieselpolttoainesuodattimen, kun taas bensiinimoottoriautot tarvitsevat vastaavan polttoainesuodattimen bensiinimoottoreita varten. Suodattimen tehtävänä on suodattaa pienimmätkin likapartikkelit polttoaineesta. Polttoainesuodatin voi myös poistaa vettä polttoaineesta.

Vaikka tavalliset polttoaineet olisivat erittäin korkealaatuisia, on silti mahdollista, että säiliöön pääsee vettä tai likaa. Tällä voi tietyissä olosuhteissa olla vakavia seurauksia. Erityisesti vanhempien moottoreiden kaasuttimet ja nykyaikaisten ajoneuvojen moottoreiden polttoaineen ruiskutusjärjestelmät toimivat erittäin luotettavasti vain, jos polttoaine on myös todella puhdasta. Tästä syystä on olemassa polttoainesuodattimia, jotka suodattavat polttoaineesta joko vettä tai likapartikkeleita. Kaikenlaiset likahiukkaset voivat aiheuttaa kulumista ja tukkia polttoaineen käsittelyjärjestelmän reiät. Vesi taas voi aiheuttaa korroosiota polttoaineen ruiskutusjärjestelmään. Molemmat polttoaineen epäpuhtaustyypit aiheuttavat tärkeiden komponenttien vikaantumisen. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa moottorin pysähtymiseen. Polttoainesuodattimilla on näin ollen erittäin tärkeä ja usein aliarvioitu merkitys käyttöturvallisuuden kannalta.

Saatat ihmetellä, miten on mahdollista, että vettä pääsee säiliöön. Tämä on melko helppo selittää. Nykyään autoihin asennetaan pääsääntöisesti muovisäiliöitä. Monissa autoissa ja malleissa on kuitenkin edelleen metallisäiliö. Tankatessasi sinun on aina avattava tankki huoltoasemalla. Säiliöön pääsee vain hyvin viileää polttoainetta huoltoaseman maanalaisista säiliöistä. Varsinkin lämpiminä kuukausina viileän polttoaineen on jäähdyttävä ja vapautettava kosteutta prosessin aikana. Näin säiliöön voi muodostua kondenssia. Polttoainesuodattimen on myöhemmin suodatettava luotettavasti pois juuri tämä kondensaatio.

Missä polttoainesuodattimet sijaitsevat ajoneuvossa?

Polttoainesuodattimet sijaitsevat yleensä omassa kotelossaan. Tämä kotelo on integroitu moottoriin.

Onko jokaisessa ajoneuvossa polttoainesuodatin?

Jokaisessa polttomoottorilla varustetussa ajoneuvossa on vähintään yksi polttoainesuodatin. Ei ole väliä, käytetäänkö polttomoottorin toimintaan bensiiniä vai dieseliä.

Polttoainesuodattimien tyypit

Polttoainesuodattimia on saatavana eri malleja. Saatavilla on seuraavat polttoainesuodatinmallit:

  • Spin-on-polttoainesuodattimet: Spin-on-polttoainesuodattimet ovat aina yksi yksikkö. Tämä yksikkö koostuu suodattimesta ja kotelosta. Huoltotöiden tai viallisen polttoainesuodattimen yhteydessä koko laite vaihdetaan.
  • Polttoainesuodattimen elementit: Myös nämä polttoainesuodattimet sijaitsevat omassa kotelossaan. Tämä on myös integroitu moottoriin. Elementit voidaan kuitenkin vaihtaa yksitellen.
  • Polttoainesuodattimet: Tämäntyyppiset polttoainesuodattimet on sijoitettu polttoainelinjaan. Tässäkin tapauksessa suodatinelementit ja kotelo muodostavat kokonaisuuden. Jos vaihto on tarpeen, vaihdetaan koko yksikkö.

Viallisen polttoainesuodattimen vaihtaminen

Viallista polttoainesuodatinta ei korjata. Se korvataan aina uudella. Jotkin merkit viittaavat siihen, että suodatin on viallinen:

  • Moottori ei enää tuota täyttä tehoa.
  • Polttoaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
  • Moottori alkaa nykiä ylämäkeen ajettaessa.
  • Moottoria on vaikea käynnistää tai se sammuu.
  • Ajoneuvon nivelletyissä osissa voi olla polttoainetahroja.

Näihin viallisen polttoainesuodattimen merkkeihin voi olla useita syitä. Yleisimpiä ovat:

  • Moottori on käynyt tyhjäkäynnillä hyvin pitkään.
  • Polttoaine ei vastaa standardeja ja on huonolaatuista.
  • Polttoainesuodatinta ei ole asennettu oikein.
  • Polttoainejärjestelmään on kertynyt paljon likapartikkeleita.

Jos sinulla on tarvittavat työkalut, voit vaihtaa polttoainesuodattimen itse. Mutta ennen kuin aloitat sen muuttamisen, on tehtävä tarvittavat valmistelut. Tähän kuuluu myös se, että sinulla on sammutin valmiina. Vaihdon tulisi tapahtua myös paikassa, joka on hyvin tuuletettu. Muista minimoida polttoainejärjestelmän paine ja irrottaa akku.

Suositut polttoainesuodattimien valmistajat

Kuten muitakin ajoneuvon varaosia, myös polttoainesuodattimia valmistetaan useilta eri valmistajilta. Valikoimassamme on esimerkiksi seuraavien valmistajien varaosapolttoainesuodattimia:

  • Mann-suodatin
  • Knecht suodatin
  • Herth & Buss
  • Mahle
  • Hengstin suodatin
  • Magneti Marelli
  • Delphi Technologies
  • Valeo
  • Kolbenschmidt

Osta polttoainesuodattimia verkossa Motointegratorilta

Valikoimassamme on noin viisi miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Löydät oikean polttoainesuodattimen malliisi helposti ja kätevästi hakusivun tai verkkokauppamme vastaavan luokan kautta.

Parhaat tuotteet kategoriasta Polttoainesuodattimet

Sijoituskriteerit

Mitä polttoainesuodattimia on olemassa?

Jokainen polttomoottori tarvitsee tietenkin polttoainetta käyttövoimaa varten. Polttoaineeseen voi kuitenkin joutua erilaisia lika- tai vesihiukkasia. Siksi jokainen polttomoottorin polttoainejärjestelmä tarvitsee polttoainesuodattimen.

Polttoainesuodattimen tehtävä on niin tärkeä, että se on suunniteltu päävirtaussuodattimeksi kaikissa moottorityypeissä (sekä diesel- että bensiinimoottoreissa). Polttoainesuodattimia on jopa neljä erilaista:

- sisäiset polttoainesuodattimet

- suodatinpatruunat

- esisuodattimet

- esisuodattimet, joissa on tyhjennys säiliössä

Esisuodatin polttoainejärjestelmässä

Jälkimmäisellä polttoainesuodattimella on vähäinen merkitys, eikä sitä asenneta kaikkiin ajoneuvoihin. Esisuodattimia kutsutaan usein myös lapiosuodattimiksi tai näkölasisuodattimiksi. Niitä on saatavana sekä diesel- että bensiinimoottoreihin, mutta ne ovat yleisempiä dieselmoottoreissa - erityisesti hyötyajoneuvoissa. Suodatuksen lisäksi tehtävänä on myös silmämääräinen tarkastus, sillä se antaa hyvin informatiivisen indikaattorin pääsuodattimen kunnosta. Kyseessä on joko suodatinpatruuna tai pieni suodatin näkölasissa.

Järjestelmän pääpolttoainesuodatin

Tämä periaate löytyy myös pääsuodattimista. Vielä muutama vuosi sitten suodattimien lisäosat olivat yleisiä. Ne on helppo vaihtaa, mutta niissä on perustavanlaatuinen haittapuoli: likapartikkelien lisäksi polttoainejärjestelmään voi päästä myös vettä. Tästä syystä nykyaikaiset suodatinpatruunat on suunniteltu siten, että niissä on myös lisätoimintoja. Ne voivat esimerkiksi suodattaa vettä. Usein näissä suodattimissa on tyhjennysaukko (ruuvit ja letku) tyhjennystä varten. Tämä periaate pätee yhtä lailla myös dieselsuodattimiin ja bensiinisuodattimiin.

Mitä tapahtuu, jos polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu pitkään aikaan? Mitkä ovat tukkeutuneen polttoainesuodattimen vaarat?

Vettä järjestelmässä

Vesi järjestelmässä merkitsee hyvin erityistä ongelmaa: se voi puristua, joten se johtaisi nykyaikaisten moottoreiden korkeilla paineilla vaadittujen paineiden suureen toleranssiin. Lisäksi vedellä on tietenkin huomattava vaikutus polttoaineen palamiseen, syttyminen ei ole enää optimaalista.

Polttoainejärjestelmässä olevat likahiukkaset

Likahiukkaset (esimerkiksi ruostehiukkaset, jotka johtuvat säiliön korroosiosta, sillä myös täällä on vettä) aiheuttavat myös suuren riskin huonontaa palamista merkittävästi. Polttoainesuuttimien toleranssit ovat 0,002-0,003 mm. Hyvinkin pieni hiukkanen voi osittain tukkia suuttimen. Tämä vaikuttaa kyseiseen sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrään, ruiskutuspaineeseen, ruiskutusmäärään ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä ruiskutuskuvioon. Kaikki nämä tekijät huonontavat palamista kokonaisuudessaan merkittävästi.

Mitkä ovat liian vanhan polttoainesuodattimen sivuvaikutukset?

Se heikentää moottorin suorituskykyä merkittävästi. Mutta ei pelkästään sitä. Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä kyseinen sylinterikammio hiiltyy, muodostuu jäämiä, mikä puolestaan lyhentää yleisesti moottorin käyttöikää. Polttoainesuodattimella on siis tärkeä merkitys yksikön tehokkaan ja hellävaraisen toiminnan ylläpitämisessä, mikä vaikuttaa käyttöikään, polttoaineen kulutukseen, tehokkuuteen jne. Siksi vaihtovälejä on noudatettava tarkasti.

Virhe suodattimen vaihdossa: Miten päin polttoainesuodatin pitäisi asentaa?

Polttoainesuodattimen asentaminen on suhteellisen yksinkertaista. Patruunoita ei voi asentaa ylösalaisin, koska ne ovat auki vain toiselta puolelta. Esisuodattimissa virtaussuunta on merkitty nuolella. Näin voi olla myös suodatininserttien kohdalla. Monissa suodatinlevyissä yläpuolella oleva tiiviste ei kuitenkaan ole halkaisijaltaan samanlainen kuin alapuolella oleva tiiviste. Tämän vuoksi on huolehdittava siitä, että tiivisteet vastaavat toisiaan (suodatinkotelossa ja suodattimessa).

Virhe suodatinta vaihdettaessa: ilmaa järjestelmä

Varsinkin ne, joilla oli vanha diesel tavallisella ruiskutuksella, tuntevat vielä dieselmoottoreiden ongelman. Nykyään suoraruiskutus (pumppu/suutin, common rail) on jo pitkään ollut standardi. Suodattimen vaihdon jälkeen järjestelmät on tuuletettava, minkä vuoksi ajoneuvoissa on myös suodattimen kohdalla tuuletusjärjestelmä.

Jos ilmamäärä on liian suuri, järjestelmä ei välttämättä saa ilmaa ulos välittömästi. Korjaamokäsikirjaa on kuitenkin noudatettava tarkasti, erityisesti nykyaikaisissa suoraruiskutusmoottoreissa. Näissä nykyaikaisissa moottoreissa on korkeapainepumppu. Jos tämä toimii ilman voitelupolttoainetta, se voi tuhota sisällä olevia komponentteja. Eri valmistajien korjaamo-ohjeita on siis noudatettava.

Muita diesel- tai bensiinisuodattimeen liittyviä huomioitavia asioita

Useimmat vaihtovälit ovat 50 000-100 000 km. Tässäkin tapauksessa noudatetaan ajoneuvon valmistajan ohjeita. Polttoainejärjestelmän huoltovaatimuksia ei saa missään tapauksessa aliarvioida tai laiminlyödä. Huoltovajeella on aina kielteinen vaikutus. Yhtä tärkeää on käyttää laadukkaita merkkituotteita. Varsinkaan huonompaa ja laadukasta suodatinta ei voi silmämääräisesti erottaa toisistaan, koska huokoskokoa ei voi havaita paljain silmin. Tämä johtuu siitä, että suodattimen läpi kulkeva virtausnopeus vastaa myös järjestelmän paineesta.