- Pusty






Muut anturit
(löytyi 2675 tulosta)
Moottorin nakutusanturit mittaavat palamisprosessia palotilassa. Anturit havaitsevat moottorin korkeataajuiset värähtelyt ajoneuvon sylinterissä ja ovat siten tärkeä osa. Anturit lähettävät tietonsa muille ohjausyksiköille, kuten moottorin ohjausyksikölle.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Muut anturit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mihin nakutusantureita käytetään?
Nakutusanturit kuuntelevat moottorilohkoa havaitsemalla rakenteesta kantautuvat äänivärähtelyt tai värähtelyt ja muuntamalla ne sähköisiksi jännitesignaaleiksi. Moottorin ohjausyksikkö suodattaa nämä signaalit ja arvioi ne moottorivaurioiden estämiseksi.
Nakutusanturi vertaa tietoja ennalta määritettyihin vakioarvoihin havaitakseen poikkeamat. Se määrittää nakutussignaalin vastaavalle sylinterille. Jos nakutusta esiintyy, nakutusanturi varmistaa, että kyseisen sylinterin sytytyssignaalia tai sytytyksen ajoitusta säädetään siten, että koputtavaa palamista ei enää esiinny.
Tämän prosessin jälkeen sytytyksen ajoitus säädetään aikaisemmaksi, kunnes nakutus lakkaa ja vastaa esiasetettuja arvoja. Näin varmistetaan, että ajoneuvo hyödyntää palamisenergiaa paremmin ja että moottori on tehokkaampi ja tuottaa enemmän tehoa. Nakutusanturi säätelee näin nakutussignaalia tietyn rajan ympärillä optimoidakseen ajoneuvon moottorin toiminnan, kompensoidakseen polttoaineen laadun vaihtelut ja estääkseen vahingot.
Missä nakutusanturi sijaitsee?
Nakutusanturi sijaitsee moottorilohkon ulkopuolella. Koputusanturin tarkka sijainti vaihtelee ajoneuvomalleittain. Joissakin ajoneuvoissa se sijaitsee käynnistysmoottorin ja moottorin etukiinnikkeen välissä, toisissa ajoneuvoissa taas moottorilohkon takaosassa olevan vesiputken alla. Jos etsit koputusanturia, se on suoraan yhteydessä moottorilohkoon.
Mitkä ovat moottorin kolahduksen syyt?
Joissakin tapauksissa polttoaineseos syttyy itsestään sytytystulpasta riippumatta. Mitä alhaisempi polttoaineen oktaaniluku on, sitä useammin tapahtuu itsesyttymistä. Palamisen jälkeen paine ja lämpötila sylinterissä nousevat. Korkea palamispaine saa moottorin käymään kovaa, ja edellä kuvattu koputus kuuluu. Nämä muutokset rasittavat mekaniikkaa ja voivat vahingoittaa moottorin tärkeitä osia, kuten päälaakeria. Pitkällä aikavälillä moottorin jäähdytysjärjestelmä joutuu ylikuormitukseen palotilan lämpötilojen alentamiseksi, ja sylinterin pää ja männät voivat kuumentua liikaa.
Korkea palotilan paine aiheuttaa myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisen ja palamiskaasujen pääsyn jäähdytyspiiriin tai tarkemmin sanottuna moottorin jäähdytysjärjestelmään. Tämä aiheuttaa paineen nousun jäähdytysjärjestelmässä ja johtaa virheilmoituksiin tai moottorin sammumiseen. Pahimmassa tapauksessa sylinterin pää kuluu liian korkeiden lämpötilojen vuoksi ja moottori vaurioituu.
Mitä tapahtuu, jos nakutusanturi on viallinen?
Jos nakutusanturi on viallinen, ohjausyksikkö havaitsee vian ja ryhtyy toimenpiteisiin. Tämä voi johtaa moottorin valvontavalon syttymiseen, virhekoodien tallentumiseen ja moottorin tehon menetykseen. Lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa.
Mitkä ovat viallisen nakutusanturin syyt?
Viallisilla nakutusantureilla voi olla useita syitä. Yleisimpiä vikaantumissyitä ovat oikosulut sisällä, oikosulut johdoissa, katkokset johdoissa, koputusanturin vialliset kiinnitykset, mekaaniset vauriot tai korroosio.
Vianetsinnän yhteydessä sinun on ensin luettava vikamuisti, jotta voit tarkistaa, toimiiko koputusanturi oikein. On tärkeää tarkistaa anturin istuvuus ja laitteen kiristysmomentti sekä tarkastella tarkasti anturin johtojen sähköliitäntöjä. Johtojen lisäksi liittimessä ja anturissa on oltava kunnollinen liitos, eikä johdossa saa olla korroosiota tai katkoksia. Vanhojen ajoneuvojen sytytyksen ajoitus on tarkistettava.
Suositeltavat kolhiintumisantureiden valmistajat
Motointegratorista löydät laajan valikoiman varaosia sekä tarvikkeita. Valikoimaamme kuuluu useita nakutusantureita. Suosittuja nakutusanturien valmistajia ovat muun muassa:
- BOSCH
- DELPHI
- AUTOLOG
- FEBI BILSTEIN
- FAE
- LIHA&DORIA
Osta koputusantureita verkossa Motointegratorilta
Jos tarvitset uuden kolkutustunnistimen, Motointegratorilta löydät erittäin laajan valikoiman lisävarusteita. Sinulla on useita vaihtoehtoja sopivan varaosan löytämiseksi. Motointegratorissa voit käyttää hakutoimintoa, jolla voit rajata valintaasi osanumeron tai tuotenimen perusteella. Vaihtoehtoisesti voit etsiä oikeaa varaosaa kategorioistamme. Valikoimassamme on miljoonia tarvikkeita ja varaosia tunnetuilta valmistajilta, ja se sisältää kolahdusanturit kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.