Matkatavaroiden kuljetus

Ajovalot

(löytyi 5539 tulosta)

Ajovaloilla on suuri merkitys tieliikenteessä, erityisesti pimeänä vuodenaikana ja pimeässä. Ne takaavat ajoneuvon hyvän näkyvyyden ja kuljettajan erinomaisen näkyvyyden. Tieliikennekäytössä niiden on täytettävä ajovalojen kantamaa ja asentoa koskevat lakisääteiset vaatimukset. Jos näin ei ole, ajovalot on vaihdettava. Motointegratorin verkkokaupasta löydät autoosi kaikkien merkkien ja valmistajien ajovalot sekä noin viisi miljoonaa muuta varaosaa.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ajovalot.

Kaikki valmistajat

Ajovalojen tehtävä

Ajovalojen tehtävänä on valaista tie ja ympäristö ja mahdollistaa siten turvallinen ajaminen. Ne kuuluvat turvallisuuteen liittyviin ajoneuvon osiin, joiden on oltava viranomaisten hyväksymiä, eikä niitä saa peukaloida. Valotoimintojen rakennetta, värejä, valonlähdettä, fotometrisiä arvoja sekä tyyppiä ja asennuspaikkaa säännellään lailla.

Ajovalaisintyypit

Tällä hetkellä on kolme ajovalaisinjärjestelmää: Halogeeniajovalot, täys-LED-ajovalot ja ksenonajovalot.

Halogeeniajovalot

Halogeeniajovaloilla on monia etuja. Ne ovat halpoja valmistaa, helppoja vaihtaa, antavat erittäin kirkkaan valon ja kestävät jopa 3 000 tuntia. Siksi ne on nykyään asennettu 80 prosenttiin kaikista ajoneuvoista.

Halogeenilamput koostuvat ohuesta volframihehkulangasta lasikapselissa, joka on täytetty halogeenikaasulla, joka kestää hyvin korkeita lämpötiloja. Heti kun jännite kytketään, hehkulanka hehkuu ja volframi haihtuu. Halogeenilasin läpi langan lämpötila nousee lähes volframin sulamispisteeseen, joka on 3 400 astetta. Tämä johtaa suureen valotehoon ja hehkulampun pidempään käyttöikään. Höyrystynyt volframi muodostaa hehkulampun halogeenikaasun kanssa volframihalidia. Jos kaasuhiukkaset pääsevät lähelle lankaa, sinne muodostuu taas volframikerros erittäin korkeiden lämpötilojen vuoksi.

Xenon-ajovalot

Ksenonajovalot ovat auton ajovaloja, joissa käytetään ksenonkaasupurkauslamppua kauko- tai lähivaloissa. Niiden valovoima on voimakkaampi kuin perinteisten halogeenivalojen.

Ksenon-ajovaloissa valon tuottaa voimakas valokaari. Ksenonlampun sytyttämiseen tarvitaan 20 000 voltin suurjännite, jota syötetään elektronisesta liitäntälaitteesta.

Automaattisen tai dynaamisen ajovalojen tasausjärjestelmän ansiosta ksenon-ajovalot antavat aina oikean ajovaloasetuksen - riippumatta jarrutuksesta, kuormituksesta tai auton kiihtyvyydestä. Anturit rekisteröivät kuormitustilan. Tämän jälkeen ajovalojen asentoa korjataan servomoottoreiden avulla.

Dynaamisessa ajovalojen tasauksessa nopeus käsitellään nopeusmittarin signaalin avulla. Näin kiihdytykset ja jarrutukset voidaan kompensoida nopeasti.

Ksenon-ajovalaisinjärjestelmään kuuluu myös ajovalaisimien puhdistusjärjestelmä. Se varmistaa, että ksenonajovalaisimen peitinlinssi on puhdas, ja estää näin vastaantulevan liikenteen häikäistymisen. Halogeeniajovaloihin verrattuna ksenonlamput tuottavat yli kaksi kertaa enemmän valoa kuin nykyaikaiset H7-lamppujen valot, mutta ne tarvitsevat vain kaksi kolmasosaa sähkötehosta. Lisäksi ksenonajovalojen valon väri muistuttaa päivänvaloa.

Ksenon-ajovalot jaetaan seuraaviin ECE-luokkiin:

  • D1
  • D1S
  • D1R
  • D2S
  • D2R
  • D3S
  • D3R
  • D4S
  • D4R
  • D-H4R

Tässä D tarkoittaa Discharge (vastuuvapauden myöntäminen) ja seuraava numero tarkoittaa vastaavaa kehitysversiota.

Täydelliset LED-ajovalot

LED-ajovaloissa käytetään puolijohdetta, jota stimuloidaan elektronisesti tuottamaan valoa. Valonjako toteutetaan eri optisten moduulien yksittäisten osittaisten valonjakojen additiivisella päällekkäisyydellä. Ajovalaisimessa valo jaetaan erityisesti vapaamuotoisella optiikalla siten, että saadaan aikaan haluttu valon jakautuminen. Tämä edellyttää kuitenkin muun muassa yksittäisten LED-moduulien hyvää lämmönhallintaa.

Ledien haihtumisteho on johdettava erittäin tehokkaasti pois ledisirusta ja päästettävä ympäristöön, sillä täys-LED-ajovaloissa vain noin 20-30 prosenttia sähkötehosta muunnetaan todella käyttökelpoiseksi valotehoksi.

Päivänvaloa muistuttavan valon värin ansiosta LED-ajovalot mahdollistavat turvallisen ajamisen. Kuljettajan silmät väsyvät hitaammin ja hän ajaa rennommin. Toisin kuin perinteisissä hehkulampuissa, LED-lampuissa ei ole lämpenemisvaihetta, jotta valosignaalin asetusarvo saavutetaan. Tämä vähimmäisaika voi vähentää tai estää peräänajoja.

Ajovalojen vaihtaminen

Ajovalojen on täytettävä lakisääteiset vaatimukset niiden sijainnin ja valon leveyden osalta. Jos näin ei ole, ajovalot on vaihdettava. Tämä pätee myös, jos linssissä on halkeamia, joiden kautta kosteus voi päästä sisään. Tämä voi aiheuttaa vian ajovaloissa.

Jos ajovalot ovat likaiset, niitä ei tarvitse vaihtaa. Ajovalojen kiillotusaineella voidaan kiillottaa ajovalot ja parantaa näkyvyyttä. Tätä kiillotusaineita voidaan käyttää LED-ajovaloissa sekä bi-xenon- tai ksenon-ajovaloissa.

Osta halpoja ajovaloja verkossa

Ammattitaitoiset mekaanikot voivat vaihtaa vialliset ajovalot itse. Joissakin ajoneuvoissa, kuten vanhemmassa BMW 3-sarjassa, etuajovalot ovat kuitenkin hieman järeät, joten niihin tarvitaan paljon taitoa ja hermoja. Voit myös vaihtaa ajovalot erikoiskorjaamossa. Löydät ajovalot vaihtoa varten verkkokaupastamme. Täältä voit myös ostaa lisäosia, joita tarvitset ajovalojen korjaamiseen, kuten ajovalojen kiillotusaineita. Luota positiivisiin asiakasarvosteluihimme ja tilaa sopivat varaosat jo tänään.

Parhaat tuotteet kategoriasta Ajovalot

Sijoituskriteerit

Mitkä ajovalot ovat sallittuja?

Tämä herättää kysymyksen siitä, mitkä ajovalot ovat sallittuja monessa eri suhteessa. Periaatteessa vain ECE-merkinnällä varustetut ajovalot ovat sallittuja. Tärkeää on kuitenkin myös ajovalojen määrä, joka koostuu kauko- ja lähivaloista, sumuvaloista ja lisäkaukovaloista. Lisäkaukovalaisimien määrä on rajoitettu. Säännellään myös sitä, mitä ajovaloja saa käyttää yhdessä.

Tätä varten ajovaloissa on usein toinen numero, jossa on ECE-merkintä:

  • - 12,5
  • - 17,5
  • - 37,5

Samanaikaisesti päälle kytkettyjen kaukovalaisimien yhteenlaskettu luku 75 ei saa ylittyä.

Ksenon tai LED-ajovalojen asentaminen

Perinteisten halogeeniajovalojen lisäksi ksenon-, bi-ksenon- (HID) ja LED-ajovalot ovat myös yhä yleisempiä. Vaikka ksenon- ja LED-ajovalaisimissa on ECE-merkintä, niitä ei saa asentaa ilman muita muutostoimenpiteitä. Esimerkiksi ksenon- tai LED-valot edellyttävät automaattista ajovalojen tasausta. Perinteiset halogeeniajovalaisimet taas voidaan varustaa manuaalisella tai automaattisella ajovalaisimien tasauksella. Automaattisen ajovalon tasausjärjestelmän jälkiasennus on melko monimutkainen. Tarvitaan akselin anturit, servomoottorit, johdot ja ohjausyksikkö. Jos kyseessä on pneumaattinen tasausjärjestelmä, tarvitaan myös vastaava alipainejärjestelmä.

LED-ajovalojen osalta huomioitavaa

1990-luvulla W 140 Mercedes S-sarja oli ensimmäinen CAN-väylätekniikalla varustettu ajoneuvo markkinoilla. CAN-väylä mahdollistaa ajoneuvon paljon selkeämmän johdotuksen. LED-valojen on kuitenkin oltava CAN-väyläyhteensopivia. Muussa tapauksessa ne aiheuttavat virheilmoituksen, joka kertoo viallisesta polttimosta. Yksi syy tähän on se, että LED-lampun virrankulutus on huomattavasti pienempi kuin perinteisen hehkulampun. Asentamalla sopivan vastuksen ohjausyksikkö luulee, että tarvitaan korkeampaa jännitettä, eikä virheilmoitusta tule näkyviin. Nykyaikaisissa LED-lampuissa on integroitu CAN-väyläyhteensopivuus. Tämä koskee muuten myös sisävalaistukseen tarkoitettuja LED-lamppuja.

Miten ajovalot säädetään oikein?

Kaikkien ajovalojen perussäätö on tehtävä käsin. Tätä varten ajovaloissa on vähintään kaksi säätöruuvia tai säätöpyörää. Näin ajovalot voidaan säätää pysty- ja vaakasuunnassa. Optimaalisen säädön varmistamiseksi tarvitaan säätölaite jotta sopivan asetuksen voi määrittää. Näin valaistus voidaan säätää niin, ettei kukaan häikäisty ja että tie kuitenkin valaistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Monet korjaamot tarjoavat ajovalojen säätöä talvikauden alussa ilmaiseksi tai huomattavasti alennettuun hintaan.

Miten ajovalot kiillotetaan oikein?

Ajovalojen linssien osalta on erotettava toisistaan aidot lasilinssit ja muovista (akryylilasista tai muusta muovista) valmistetut linssit. Erityisesti muovilinsseillä on taipumus sokeutua auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Ne muuttuvat maitomaisiksi ja sameiksi. Tavanomaisella maalipesuaineella ajovalot voidaan kiillottaa uudelleen niin, että ne ovat kristallinkirkkaat. Kiillotuskoneen käyttö on joka tapauksessa suositeltavaa.

Miksi ajovalot peitetään?

Tuulilasin ja muun ajoneuvon etuosan tavoin ajovalot eivät ole suojassa kiveniskemiä vastaan. Jos havaitset tällaisen kiveniskemän, sinun on peitettävä se välittömästi läpinäkyvällä liimakalvolla. Tämä johtuu siitä, että jos ajovalaisimeen pääsee kosteutta, sitä on lähes mahdotonta saada pois ajovalaisimen sisältä. Tällöin heijastimet hapettuvat nopeasti ja menettävät paljon heijastuskyvystään. Myös diffuusori tai linssi peittyy kondenssivedellä lampun kuumentuessa. Näin valo taittuu lisäksi ja näkyvyys heikkenee huomattavasti.

Uusi linssi on kuitenkin tilattava välittömästi, sillä teipatulla linssillä ei tietenkään saa jatkaa ajamista pysyvästi. Linssin tilauksen yhteydessä on suositeltavaa hankkia myös ajovalon kotelon ja linssin välinen tiiviste. Muuten ajovalaisimen sisällä oleva kosteusongelma voi saada sinut nopeasti kiinni.

Halogeenilamppujen vaihto

Kaikissa halogeenilampuissa, H1, H3, H4, H7 jne., on erityinen kanta, jotta lamppuja ei voi käyttää väärin. Erityisesti H4-lamppuja käytetään kuitenkin aina väärin. Nyrkkisääntönä voi pitää seuraavaa erityispiirrettä: H4-lampussa on pieni heijastin, joka on kaareva sisäänpäin. Oikein paikalleen asetettuna syvennys osoittaa ylöspäin, kuin levy, jonka voit täyttää. Jos kupera puoli osoittaa ylöspäin, lamppu on väärinpäin.

Älä myöskään koske lampun lasiin paljain sormin. Ihollamme on aina rasvaa. Se kerrostuisi lamppuun ja vähentäisi valovoimaa valtavasti. Lamppujen vaihtaminen monissa nykyaikaisten ajoneuvojen ajovaloissa on kuitenkin niin aikaa vievää, että varsinaisen ajovalon lisäksi on irrotettava myös siipi ja mahdollisesti muita verhoiluosia. Siksi on todennäköisempää, että monet ajoneuvon omistajat vievät ajoneuvonsa joka tapauksessa erikoisliikkeeseen polttimoiden vaihtoa varten.

Perusasiat, jotka on syytä huomioida ajovalaisimia ostettaessa

ECE-merkintä ei ole ainoa tärkeä asia. Ajovalot kannattaa myös ostaa vain erikoistuneelta jälleenmyyjältä. Netissä kannattaa ostaa vain sellaisilta toimittajilta, jotka tarjoavat tuotteita myös Euroopan unionissa. Muussa tapauksessa on suuri vaara, että saat halvan, huonomman kopion oletettavasti edullisesta ajovalosta. Pahimmassa tapauksessa tällainen ajovalo voi aiheuttaa oikosulun ja johtaa ajoneuvon tai kaapelin palamiseen. Ostaminen hyvämaineiselta jälleenmyyjältä estää tällaiset ongelmat.